Dzięki wzmożonemu patrolowaniu Bałtyku przez siły NATO nie dochodzi do ataków statków rosyjskiej "floty cieni" na podmorską infrastrukturę krytyczną. Tankowce z rosyjską ropą naftową są jednak coraz częściej eskortowane przez okręty wojenne - twierdzi dowództwo fińskiej marynarki wojennej.
Niemiecka firma oficjalnie wprowadziła na rynek nową linię rozwiązań do autonomicznej nawigacji i automatyzacji misji pod nazwą Anschütz Autonomics. Wcześniej przeprowadziła szereg testów, mających zapewnić o skuteczności tego rozwiązania w ramach żeglugi, z myślą o implementacji na statkach i okrętach.
Praktycznie gotowe są specjalne silniki dla trzech okrętów serii Kormoran budowanych w Stoczni Remontowa Shipbuilding. Przekazanie ich do stocznie nastąpi w najbliższych tygodniach. - To unikatowe rozwiązania mogące być naszym produktem eksportowym - ocenia dr inż. Stanisław Gawron, dyrektor Centrum Napędów i Maszyn Elektrycznych w Sosnowcu.
W bazie Floty Północnej w Siewieromorsku odbyła się ceremonia podniesienia bandery Marynarki Wojennej Federacji Rosyjskiej na nowym okręcie patrolowym proj. 23550. Nazwany Iwan Papanin jest przeznaczony do działań na trudnych wodach arktycznych, przypominając też o rosyjskich aspiracjach względem tego obszaru.
Polskie okręty opuściły Port Wojenny Gdynia celem wzięcia udziału w ćwiczeniach, które rozpoczną się 5 czerwca. Są one najważniejszym i zarazem największym, corocznym przedsięwzięciem wojskowym na Morzu Bałtyckim. W zamierzeniu "Baltops" zapewnia państwom członkowskim NATO wyjątkową okazję do wspólnego szkolenia, wzmocnienia interoperacyjności, zademonstrowania zbiorowej gotowości do wzajemnej obrony i zapewnienia niezakłóconej żeglugi, jak i innej, morskiej działalności gospodarczej w regionie.
Litewska Agencja Zasobów Obronnych, podlegająca tamtejszemu resortu obrony, wraz ze swoim łotewskim odpowiednikiem podpisała umowę z firmą Marine Alutech z Finlandii na dostawę wielozadaniowych łodzi szturmowych. Mają one wzmocnić zdolności obronne obu państw nadbałtyckich i wspierać ochronę tak domeny morskiej, jak i infrastruktury krytycznej na morzu i wybrzeżu.
Na przełomie marca i kwietnia odbywają się ćwiczenia pk. „Indra 2025”, w których biorą udział okręty sił morskich Indii i Rosji. Kolejny raz marynarki wojenne obu państw wspólnie mają działać na wodach Zatoki Bangalskiej, co ma być dowodem na zacieśnianie relacji między New Delhi a Moskwą.
W Porcie Wojennym Świnoujście przez kilka dni można było zobaczyć okręty wchodzące w skład Stałego Zespołu Okrętów Przeciwminowych Grupa 1 (Standing NATO Mine Countermeasures Group 1, SNMCMG-1. Wizyta była okazją do wymiany doświadczeń i zacieśniania więzi sojuszniczych, podkreślając zobowiązania w zakresie bezpieczeństwa na Morzu Bałtyckim.
Z rutynową wizytą do szczecińskiego portu weszły 6 grudnia br. okręty Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 1 (ang. Standing NATO Mine Countermeasures Group 1, SNMCMG-1). Ich pobyt ma na celu uzupełnienie zapasów i zapewnienie odpoczynku załogom przed powrotem do wykonywania dalszych zadań na Morzu Bałtyckim.
Resort obrony Holandii poinformował, że fregata HNLMS De Ruyter (F804) wykonała zadanie eskortowe dwóch okrętów Marynarki Wojennej Federaci Rosyjskiej, które pokonały akwen nieopodal terytorium kraju. Podobne działania w związku z aktywnością rosyjskich okrętów i statków na Morzu Śródziemnym, Północnym i Bałtyckim realizuje wiele państw. Wynika to z napiętych relacji, obok kwestii bezpieczeństwa tworzy to swoisty „pokaz siły”.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie