Niemiecka firma oficjalnie wprowadziła na rynek nową linię rozwiązań do autonomicznej nawigacji i automatyzacji misji pod nazwą Anschütz Autonomics. Wcześniej przeprowadziła szereg testów, mających zapewnić o skuteczności tego rozwiązania w ramach żeglugi, z myślą o implementacji na statkach i okrętach.
Rozwiązanie pod nazwą Anschütz Autonomics opiera się na certyfikowanych i sprawdzonych w działaniu komponentach. W zamierzeniu ma umożliwić bezpieczną i precyzyjną autonomiczną nawigację, a także zautomatyzowane operacje taktyczne, które można monitorować i zdalnie kontrolować z centrów brzegowych.
– Anschütz Autonomics to prawdziwa innowacja dla operacji bezzałogowych w zakresie bezpieczeństwa morskiego, obronności i zastosowań komercyjnych. Skalowalny, od systemów wspomagających po wysoce zautomatyzowane rozwiązania, od monitorowania i sterowania bezzałogowymi jednostkami nawodnymi po automatyzację dużych, załogowych statków, system oferuje nową wartość w szerokim zakresie zastosowań – powiedział Andreas Weidner, dyrektor zarządzający Anschütz.


System składa się z kilku elementów, w tym SYNAPSIS Autonomics Navigation Suite, który rozszerza możliwości zintegrowanych systemów nawigacyjnych poprzez integrację optycznego śledzenia celu, systemu unikania kolizji zgodnego z COLREG oraz zaawansowanej kontroli ruchu, zapewniającej precyzyjne manewrowanie i utrzymanie pozycji. SYNAPSIS Autonomics automatyzuje także wykonywanie misji, w tym zarządzanie zagrożeniami i doktrynami, zachowania taktyczne oraz integrację ładunku.
Anschütz Autonomics oferuje szereg sprawdzonych funkcjonalności, w tym kontrolę toru i prędkości z dużą prędkością, dynamiczne unikanie kolizji zgodne z COLREG, ukierunkowane przechwytywanie i rozpoznanie, zautomatyzowane śledzenie i eskortowanie ważnych lub podejrzanych celów, fuzję danych w celu uzyskania wspólnego obrazu operacyjnego i pełne zdalne sterowanie z mobilnych centrów taktycznych.
Poza zastosowaniami komercyjnymi, Anschütz Autonomics ma być też dedykowany dla służb, umożliwiając wysoką elastyczność w autonomicznym wykonywaniu szerokiej gamy misji morskich. Został zaprojektowany do zaawansowanych operacji wywiadowczych, obserwacyjnych i rozpoznawczych (ISR) i może być również wykorzystywany do śledzenia podejrzanych celów, eskortowania cennych zasobów lub prowadzenia operacji podwodnych, takich jak wykrywanie min. System został pomyślnie zademonstrowany we współpracy z niemieckimi stoczniami zajmującymi się budową okrętów i CMN we Francji, a ostatnio też z Marynarką Wojenną Niemiec.
Podczas tych prób bezzałogowe pojazdy nawodne wykonywały precyzyjne, szybkie manewry, omijały przeszkody i przechwytywały cele. Wszystko to było zdalnie sterowane z centrum dowodzenia. Co więcej, od momentu dołączenia do inicjatywy CAPTN w 2023 roku, technologia Anschütz wykonała ponad 250 autonomicznych manewrów unikania kolizji na Fiordzie Kilońskim , realizowane w rzeczywistych warunkach operacyjnych.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej