W ramach realizacji projektu wyposażenia mostka nawigacyjnego promów typu RoPax budowanych w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A., firma Enamor Sp. z o.o została zaangażowana do dostawy systemów nawigacji i komunikacji. System nawigacyjny został oparty o rozwiązanie firmy Nacos Marine – platformy rozwiązań Nacos Platinum.
NACOS MARINE – Rozwiązania nawigacyjne
NACOS Platinum – Informacje ogólne
Platinum Navigation jest częścią rodziny NACOS Platinum - zintegrowanych systemów sterowania jednostkami pływającymi do nawigacji, automatyki i dynamicznego pozycjonowania. Łączy w sobie wyjątkową elastyczność, redundancję i skalowalność z intuicyjnym interfejsem użytkownika.
Systemy Platinum Navigation są szeroko stosowane we wszystkich segmentach i typach statków, od małych drobnicowców po największe kontenerowce i najbardziej prestiżowe statki wycieczkowe. Skalowalność systemu pozwala osiągać najbardziej dostrzegalne korzyści w rozbudowanych systemach na dużych platformach.
Podobnie jak wszystkie systemy z rodziny NACOS Platinum, Systemy nawigacji Platinum charakteryzują się unikalną architekturą, w której wszystkie komponenty systemu są połączone w redundantną sieć, zapewniając niezrównaną skalowalność przy minimalnym nakładzie pracy związanym z instalacją. Dane są gromadzone, udostępniane w całym systemie i udostępniane nawigatorowi w razie potrzeby. Platinum wykorzystuje ujednolicone komponenty sprzętowe, a funkcjonalności i aplikacje są definiowane poprzez konfigurację oprogramowania.
Bazując na ponad 60-letnim doświadczeniu, Platinum Navigation wykorzystuje w pełni zaprojektowane i produkowane przez siebie radary zarówno magnetronowe jak i bezmagnetronowe.
Systemy Platinum Navigation można łatwo zintegrować z systemami innych firm, co czyni je narzędziem do ujednoliconej obsługi wszystkich istotnych systemów znajdujących swoje zastosowanie na mostku nawigacyjnym. Ofertę Platinum uzupełnia brama cyberbezpieczeństwa pozwalająca bezpiecznie korzystać z usług zdalnych, diagnostyki systemu, zdalnej aktualizacji map oraz z innych dodatkowych usług w chmurze.
Do najważniejszych cech dających użytkownikom przewagę operacyjną systemów nawigacyjnych Nacos Marine należą:
- skalowalność rozwiązania – prosta możliwość rozbudowy i modernizacji systemu
- unifikacja komponentów składowych – ograniczenie nakładów związanych z utrzymaniem
- ujednolicony, intuicyjny interfejs użytkownika – pozwala na ograniczenie kosztów i czasu szkoleń załóg oraz zarządzania załogami w ramach posiadanej floty - w szczególności w sytuacji wykorzystania tej samej platformy w zastosowaniu systemów automatyki czy też pozycjonowania dynamicznego
- niezawodność oparta o redundancję danych nawigacyjnych w systemie oraz pierścieniową strukturę komunikacyjną, dzięki której ewentualna awaria komunikacji nie zakłóca poprawnej pracy i dystrybucji danych w systemie
- wielofunkcyjne konsole operatorskie Multipilot – prostota konfiguracji rozwiązania systemu nawigacyjnego według potrzeb danego statku, danego rejsu
- cyberbezpieczny, zdalny dostęp i wsparcie serwisowe w każdym miejscu na świecie
- szerokie możliwości integracji innych podsystemów składowych niezbędnych do efektywnej pracy załóg na burcie statku, w tym również np. elektrycznie sterowanych foteli nawigacyjnych ze zintegrowanymi funkcjami operatorskimi
- odporność na rozwój technologiczny – system zaprojektowano w taki sposób, aby bezproblemowo nadążał za zmianami technologicznymi i trendami rozwoju, z gwarancją kompatybilności wstecznej, tak, by konieczność modernizacji ograniczyć do niezbędnego minimum
W ciągu ostatniej dekady MULTIPILOT stał się synonimem nowoczesnej, wielofunkcyjnej stacji roboczej nawigacyjnej w branży morskiej.
MULTIPILOT Platinum, będący częścią rodziny zintegrowanych systemów sterowania jednostkami Platinum, został zbudowany w oparciu o wspólną architekturę sprzętową i programową. Sprzęt stacji roboczej składa się z certyfikowanego do zastosowań morskich układu elektronicznego z wieloma opcjami wyświetlacza, klawiaturami o różnych funkcjach oraz interfejsem czujników, połączonych z zarządzalnym przełącznikiem sieciowym.
MULTIPILOT udostępnia wszystkie kluczowe aplikacje nawigacyjne, takie jak RADARPILOT, ECDISPILOT i CONNINGPILOT, z poziomu jednego urządzenia, elastycznie konfigurowalnego w celu spełnienia wymagań indywidualnej konfiguracji sterówki. Zapewnia zintegrowaną obsługę systemu sterowania torem TRACKPILOT.
Platinum i MULTIPILOT to prawdziwie skalowalne rozwiązania – w konfiguracji autonomicznej MULITPILOT może działać jako pojedynczy wyświetlacz radarowy lub ECDIS. W pełni zintegrowane systemy nawigacyjne powstają poprzez połączenie kilku stacji roboczych MULTIPILOT za pomocą redundantnej architektury pierścieniowej sieci.
Po zintegrowaniu systemu nawigacyjnego Platinum z systemem Platinum Automation lub Platinum Dynamic Positioning, MULTIPILOT można również skonfigurować jako stanowisko operatora DP lub stanowisko monitorowania i sterowania automatyką statku.
Elastyczna architektura systemu Platinum umożliwia integrację z różnymi systemami innych firm, takimi jak CCTV, kamera FLIR czy sonar patrzący w przód FLS, co sprawia, że MULTIPILOT jest narzędziem do obsługi znacznie więcej niż tylko podstawowych aplikacji nawigacyjnych.
System nawigacyjny został oparty o wyposażenie wielostanowiskowych konsol typu Multipilot, radarów nawigacyjnych, systemu map nawigacyjnych ECDIS jak też w całą gamę niezbędnych do bezpiecznej nawigacji czujników takich jak systemy pozycjonowania, automatycznej identyfikacji, żyrokompasów, rejestratora danych podróży VDR i innych. To najnowocześniejsze na naszym rynku rozwiązanie zostało zabudowane w specjalnie zaprojektowanych do tego celu pulpitach nawigacyjnych cechujących się funkcją elektrycznie sterowanej zmiany poziomu położenia, dzięki czemu poprawione zostają warunki ergonomiczności pracy oficerów pokładowych.
Na szczególną uwagę zasługują, wielkoekranowe wyświetlacze centralne systemu nawigacyjnego – 55” monitory ekranowe, na których prezentowane są newralgiczne dane nawigacyjne takie jak radar, czy mapa nawigacyjna. W ten sposób ułatwiona została obsługa systemu jak też widoczność danych nawigacyjnych dla operujących członków załogi. Jednym z istotniejszych elementów wyposażenia nawigacyjnego jest nowoczesny, sterowany elektrycznie w dwóch płaszczyznach, wielkoformatowy stół nawigacyjny ECDIS zbudowany w oparciu o 55” monitor dotykowy. Stanowisko to stanowi doskonałe uzupełnienie nowoczesnego podejścia do zintegrowanej nawigacji.
Warto również zauważyć, iż dołożono starań, by pracujący na pokładzie oficerowie mogli komfortowo pracować z systemem nawigacyjnym NACOS PLATINUM z pozycji elektrycznie sterowanych foteli nawigacyjnych, zintegrowanych z systemem nawigacji. Z pozycji siedzącej, operator ma możliwość pracować i kontrolować podstawowe urządzenia nawigacyjne takie jak radar czy mapa nawigacyjna ECDIS. Dodatkowo, podstawowe, niezbędne dane nawigacyjne uwidocznione są na dedykowanym do każdego z foteli dotykowym panelu operatorskim – 12” komputerze panelowym, dzięki czemu dostęp do najważniejszych danych nie wymaga od operatora nieustannej atencji i zmiany pozycji pracy z siedzącej na stojącą i odwrotnie.
Szczególnym wyzwaniem było też rozwiązanie systemu nawigacji obejmujące filozofię tzw. SRTP (ang. Safe Return to Port). Rozwiązanie to nakłada wymóg realizacji dwóch niezależnych od siebie systemów nawigacji pozwalających jednostce na bezpieczną nawigację do najbliższego portu w sytuacji zasadniczej awarii jednego z przeznaczonych do tego mostków. Dzięki unikalnym cechom platformy Nacos Platinum, wymogi te zrealizowano z powodzeniem wypełniając narzucone w tym zakresie przez klasyfikatora wymagania. Tym samym bezpieczeństwo zrealizowanego systemu nawigacyjnego oraz jego odporność na ewentualne uszkodzenia została dodatkowo wzmocniona.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów