W chińskiej stoczni Dalian Shipbuilding Industry Company (DSIC) odbyło się dziś przekazanie do eksploatacji nowego jeziorowca mv Polsteam Wełtyń, ósmego i ostatniego statku z tej serii.
Ogłoszony w styczniu przez prezydenta USA plan „przebudzenia” amerykańskich stoczni wywołuje wiele kontrowersji głównie z jednego powodu. Jest nim nałożenie opłat na zbudowane w Chinach statki, które wpływają do krajowych portów. Celem jest wymuszenie zamówień na jednostki morskie w zakładach w USA, ale reperkusje tego mogą okazać się dotkliwe nie tylko dla branży stoczniowej. Na ten moment pojawiają się informacje o problemach wokół zleceń realizowanych w chińskich stoczniach.
Chiny odnotowały w ostatnich dwóch miesiącach gwałtowny wzrost importu ropy naftowej rzekomo pochodzącej z Indonezji, co wskazuje na nowy szlak dla omijania amerykańskich sankcji nałożonych na Iran – podała w środę agencja Bloomberga.
Polska Żegluga Morska (PŻM) wzbogaca się o kolejne masowce, przeznaczone do pływania na Wielkich Jeziorach Amerykańskich. Jak dotąd dostarczono siedem z zaplanowanych 12. Ósmy, przyszły Polsteam Weltyn, wyruszył na próby morskie, poprzedzające jego przekazanie zamawiającemu.
Z portu w Ningbo na wschodzie Chin wyruszył pierwszy kontenerowiec na trasie ekspresowej do Europy – podał we wtorek portal Yicai Global. Szlak wiodący przez Przejście Północno-Wschodnie skraca czas transportu o ponad połowę w stosunku do tradycyjnych tras oraz omija regiony zagrożone piractwem i niestabilne politycznie.
Chiny są największym morskim importerem ropy naftowej na świecie. W chińskich portach terminale paliwowe pracują na pełnych obrotach. Mimo importu rurociągowego transport ropy naftowej przez terminale paliwowe osiągnął rekordowe wskaźniki. Rafineria i przemysł chemiczny ChRL były źródłem popytu o największych wolumenach w okresie styczeń-lipiec 2025 r. Rurociągami z morskich terminali Chin przepompowano 22,5% ropy naftowej, która była przedmiotem handlu morskiego.
Polska Żegluga Morska ogłosiła podpisanie umowy z chińską stocznią Wuhu Weihai na budowę czterech masowców o nośności 45 tys. DWT z opcją na kolejne dwa. Jak podał armator, polskie stocznie nie były zainteresowane budową statków.
Historyczny kamień milowy w dekarbonizacji żeglugi morskiej został osiągnięty, gdy SINOBUNKER, jedna ze spółek zależnych COSCO SHIPPING, zakończyła 25 lipca pierwszą na świecie operację bunkrowania zielonego amoniaku w terminalu Dalian należącym do COSCO SHIPPING Heavy Industry.
Polska Żegluga Morska powiększyła swoją flotę o kolejny jeziorowiec – Polsteam Ińsko. Uroczystość chrztu nowoczesnej jednostki odbyła się w stoczni należącej do grupy Dalian Shipbuilding Industry Company (DSIC) w Chinach.
Firma MAN Energy Solutions ogłosiła, że w czerwcu tego roku dostarczy dla pierwszego kontenerowca najmocniejszy na świecie dwusuwowy silnik metanolowy, typu MAN B&W 12G95ME-C10.5-LGIM (Liquid Gas Injection Methanol) o mocy znamionowej 82 440 kW przy 80 obr./min. Jest on obecnie budowany przez chińskiego licencjobiorcę CSSC-MES Diesel (CMD). Dzięki temu „najnowszemu, niezwykłemu kamieniowi milowemu” przedsiębiorstwo chce wpisywać się mocniej w działania na rzecz dekarbonizacji.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”