Polska Żegluga Morska ogłosiła podpisanie umowy z chińską stocznią Wuhu Weihai na budowę czterech masowców o nośności 45 tys. DWT z opcją na kolejne dwa. Jak podał armator, polskie stocznie nie były zainteresowane budową statków.
Polska Żegluga Morska podpisała kontrakt inwestycyjny z chińską stocznią Wuhu Weihai na budowę czterech 190-metrowych masowców o nośności 45 tys. DWT. W kontrakcie znalazła się także otwarta opcja na kolejne dwa takie statki. Pierwszy z nich ma zostać przekazany odbiorcy w marcu 2028 roku.
Zamówione jednostki mają mieć długość 190 metrów, szerokość 32 metrów i maksymalne zanurzenie 10,8 metra. Każdy z nich ma mieć cztery dźwigi ładunkowe o nośności 35 ton i ładownie o pojemności 39 tys. m3. Projekt statków wykonała fińska firma Bluetech.
Według armatora zamówione jednostki mają być uniwersalne i oszczędne w wykorzystaniu paliwa, by spełniać nowe wymagania dotyczące redukcji emisji gazów cieplarnianych wydane przez IMO.
We flocie armatora nowe statki zastąpią wycofywane z eksploatacji statki typu „Kujawy”, które zostały zbudowane w latach 2005-2012, również w Chinach. Budowa nowych masowców jest elementem programu odnowy floty i utrzymania jednocyfrowego średniego wieku statków, choć PŻM jednocześnie przypomina, że średnia wieku masowców floty armatora wynosi 11 lat i jest o 2 lata niższa niż średnia światowa.
Wuhu Weihai to względnie nowy zakład na stoczniowej mapie – powstał dwa lata temu w parku przemysłowym Weihai. PŻM w komunikacie chwali, że stocznia jest supernowoczesna, wyposażona w cztery zautomatyzowane linie produkcyjne, a 80% procesu budowy kadłubów nie wymaga udziału człowieka, co sprawia, że zakład zatrudnia około 30% pracowników mniej niż klasyczna stocznia.
PŻM jest również w trakcie wymiany swojej floty jeziorowców. Statki serii „Isa”, powstałe w latach 1999-2000 są systematycznie zastępowane nowymi jednostkami typu „Polsteam Dąbie”, budowanymi w Dalian. Armator odebrał już siedem nowych masowców tej serii, przekazanie kolejnych pięciu zaplanowane jest na ten i przyszły rok.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów