W chińskiej stoczni Shanhaiguan w Qinhungdao (prowincja Hebei) odbyło się 16 stycznia br. uroczyste przekazanie najnowszego statku Polskiej Żeglugi Morskiej, m/s Polsteam Okra. To kolejny jeziorowiec (laker-max), który wejdzie w skład floty polskiej firmy.
W trakcie uroczystości przekazania odbyła się także ceremonia chrztu jednostki, a matką chrzestną została długoletnia pracownica PŻM Mirosława Ruchniak. M/s Polsteam Okra (IMO: 9984819) w jej dziewiczej podróży dowodzi kpt. ż. w. Krzysztof Dziurdzikowski. Statek załaduje stal w chińskich portach Changshu oraz Caofedian, następnie wyruszy w długą podróż przez Pacyfik, by 13 marca dotrzeć do Kanału Panamskiego. Następnie przez Atlantyk skieruje się do portów Wielkich Jezior, Cleveland oraz Milwaukee w Stanach Zjednoczonych, gdzie dotrze już wiosną, 5 kwietnia.
Nowy nabytek Polsteam ma 200 metrów długości i 24 metry szerokości. Został zwodowany w październiku ub. r. Jednostka o nośności 36 880 ton jest zaliczana do klasy tzw. jeziorowców (laker-max). Są one wymiarami są przystosowane do wpływania, przez system kanałów i śluz, na Wielkie Jeziora Amerykańskie (jeziorowce są dłuższe ale węższe od klasycznych masowców).
PŻM zamówiła łącznie 12 jeziorowców, a Polsteam Okra jest piątym.
Powstają one w stoczniach chińskiej grupy Dalian Shipbuilding Industry
Company (DSIC). Kolejne statki z serii mają wchodzić do eksploatacji co
kwartał w latach 2024-2026. W styczniu ub. r. w skład floty polskiego
armatora wszedł masowiec Polsteam Dąbie. Kolejnym był w kwietniu
Polsteam Koprowo, natomiast w lipcu (zwodowany notabene w maju ub. r.)
Polsteam Łebsko, a we wrześniu Polsteam Pile.
Firma podkreśla, że to strategiczny dla PŻM rynek, dokąd armator przewozi wysokogatunkową stal na potrzeby amerykańskiego przemysłu samochodowego. Stal ta jest ładowana w stalowni Tata Steel w IJmuiden w Holandii, lub, w przypadku nowych statków odbieranych w Chinach, pochodzi od dostawców chińskich i koreańskich.
Jeziorowce PŻM mają w nazwie polskie jeziora. Okra
to niewielkie jezioro położone w województwie zachodniopomorskim, na
Pojezierzu Drawskim. W chwili obecnej flota Polskiej Żeglugi Morskiej
liczy 56 statków, w tym 52 masowców i 4 promów, zarządzanych przez
spółkę Unity Line.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął