Polska Żegluga Morska (PŻM) wzbogaca się o kolejne masowce, przeznaczone do pływania na Wielkich Jeziorach Amerykańskich. Jak dotąd dostarczono siedem z zaplanowanych 12. Ósmy, przyszły Polsteam Weltyn, wyruszył na próby morskie, poprzedzające jego przekazanie zamawiającemu.
Wszystkie statki z tej serii, budowane dla PŻM, powstają w chińskiej stoczni, należącej do grupy Dalian Shipbuilding Industry Company (DSIC). W lipcu tego roku odbyły się chrzest i przekazanie siódmej jednostki, Polsteam Ińsko (IMO: 9984833). Z kolei w marcu, również br., do floty przewoźnika dołączył Polsteam Rudno (IMO: 9984821).
Wszystkie statki, zamówione przez PŻM, pływają pod banderą Madery. Ich wymiary to 200 metrów długości i do 24 metry szerokości, co odgrywa kluczową rolę. Wynika to z specyfiki prowadzonej żeglugi, biorąc pod uwagę porty, do których mają pływać. Położone na pograniczu Kanady i USA tzw. Wielkie Jeziora Amerykańskie mają porty obsługiwane przez statki oceaniczne, które ze względu na kanały i śluzy łączące te akweny z oceanem, muszą być zdolne do swobodnego poruszania się na nich. Tego rodzaju statki są tez określane jako „jeziorowce”. Te należące do PŻM regularnie kursują między tymi jeziorami a Chinami, transportując m.in. stal z tamtejszych hut.


Obecnie we flocie Polskiej Żeglugi Morskiej jest ponad 50 masowców, z czego jedynie dwa nie zostały zbudowane w Chinach. Na początku tego roku wielkie obawy wzbudziły zapowiedzi prezydenta Donalda Trumpa, że statki, które powstały w chińskich stoczniach, będą obciążone dodatkowymi opłatami. Celem jest niejako wymuszenie na przewoźnikach i armatorach zamawianie jednostek transportowych w amerykańskich zakładach. Do tego dochodzą powtarzające się groźby i zapowiedzi kolejnych ceł na chińskie produkty, co bardzo niepokoi tak firmy zamawiające towary i surowce z Państwa Środka, jak i przewoźników. Dla Polsteam obsługa tras Chiny-USA odgrywa istotną rolę w działalności, acz na ten moment nie ma ona zakłóceń. Co istotne, jest kontynuowana, a zamówienie na jeziorowce jest kontynuowane.
Przyszły Polsteam Weltyn kontynuuje próby morskie. Jego przekazanie zamawiającemu jest zaplanowane na 17 października tego roku, jak poinformował na portalu Linkedin Bohdan Żywicki, główny inżynier w PŻM. W budowie są pozostałe cztery jeziorowce, a ich dostawa potrwa do 2026 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów