Niedawno media zelektryzowała wiadomość, że do Gdańska Północną Drogą Morską dotarł chiński kontenerowiec. Niektórzy ogłosili to jako przełom w wykorzystaniu szlaków arktycznych w transporcie morskim. A trzeba podkreślić, że szlak arktyczny wykorzystywany jest od wielu lat do transportu towarów, a ropa i gaz płyną zbiornikowcami do państw Europy Zachodniej i innych krajów po dzień dzisiejszy.
Glenfarne Alaska LNG i Tokyo Gas ogłosiły 24 października podpisanie listu intencyjnego dotyczącego odbioru miliona ton rocznie (million tonnes per annum, MTPA) skroplonego gazu ziemnego (LNG) z projektu Alaska LNG, którego większościowym właścicielem i deweloperem jest Glenfarne. W ten sposób amerykański dostawca ma zyskać istotnego klienta, dostarczającego ten surowiec na japoński rynek.
Terminal FSRU w Gdańsku jest elementem dużej układanki, która znana jest jako japoński model inwestycji w LNG. Business Mixer Portu Gdańsk odbędzie się w Tokio za kilka tygodni. Uczestnicy wydarzenia będą mieli możliwość bezpośrednich rozmów z japońskimi importerami, dystrybutorami i inwestorami. Warto przyjrzeć się, jak Japonia świetnie łączy aktywność ludzi biznesu z polityką gospodarczą rządu ukierunkowaną na wspieranie innowacji, rozwój nowych technologii i eksportu.
Prezydent Rosji Władimir Putin podpisał 15 sierpnia dekret, który może umożliwić zagranicznym inwestorom odzyskanie udziałów w projekcie naftowo-gazowym Sachalin-1 Wśród nich jest amerykański gigant naftowy ExxonMobil. Z racji na odbywające się na Alasce spotkanie z Donaldem Trumpem może to być jeden z serii wielu gestów służących osiągnięciu swoich celów i pozyskania względów amerykańskiego prezydenta.
Szczyt Trump-Putin w alaskańskim Anchorage to znacznie więcej niż dyplomatyczne spotkanie; to sygnał, że Arktyka staje się centrum zainteresowania mocarstw. Wybór Alaski jako miejsca rozmów pokazuje, jak region przekształca się w kluczowy, geostrategiczny punkt na mapie świata, o którego przyszłość toczy się gra.
11 sierpnia na Alasce odbyły się dwie uroczystości wcielenia do służby lodołamacza oraz patrolowca, które weszły w skład amerykańskiej straży wybrzeża. Wzmocnienie formacji jest obecnie jednym z priorytetów władz, co wiązało się z wielomiliardowym wsparciem jej rozwoju i zapowiadanymi planami zakupowymi. Dodatkowo nowe jednostki mają potwierdzić obecność USA w rejonie arktycznym i zaangażowanie w tamtejsze bezpieczeństwo.
W nocy czasu polskiego pojawiły się doniesienia o wstrząsach na obszarze rosyjskiej Kamczatki. Powracające zjawisko jest odnotowywane też w innych państwach rejonu Oceanu Spokojnego, co budzi ogromny niepokój. Pojawiają się tez obawy odnośnie wystąpienia tsunami oraz burz tropikalnych. Już teraz mają miejsce ewakuacje ludności wybrzeży oraz zabezpieczenie infrastruktury, natomiast rejsy powietrzne i morskie są odwoływane. Temat jest aktualizowany.
Obejmujący obszar Alaski oddział US Coast Guard poinformował o efektach trwającej od kilku dni akcji gaśniczej na statku transportowym Morning Midas. Na miejsce przysłano holownik Gretchen Dunlap, na którym znajduje się też personel ratowniczy. Aktualnie celem jest rozpoznanie szkód przed podjęciem dalszych działań.
Statek samochodowy Morning Midas, zarządzany przez londyńską firmę Zodiac Maritime, stanął w płomieniach na Oceanie Spokojnym około 260 mil morskich od wyspy Adak (Alaska). Do zdarzenia doszło w nocy z 3 na 4 czerwca, gdy jednostka płynęła z Yantai w Chinach do portu Lázaro Cárdenas w Meksyku. W wyniku pożaru cała 22-osobowa załoga została bezpiecznie ewakuowana na pobliski statek handlowy przy wsparciu Straży Wybrzeża Stanów Zjednoczonych.
Jeszcze kilka miesięcy temu rosyjska retoryka na temat Arktyki była konfrontacyjna wobec USA, ale dziś - według dr. Sergeya Sukhankina z waszyngtońskiego think tanku Jamestown Foundation - Rosjanie byliby zainteresowani "zaczepnymi krokami USA w Arktyce, bo to odwracałoby uwagę Zachodu od Ukrainy".
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?