Od czasu położenia stępki pod przyszły ORP Wicher minęły niemal trzy tygodnie. Stale trwa budowa nowoczesnej, wielozadaniowej fregaty dla polskiej Marynarki Wojennej. Choć teraz kolejne etapy budowy cieszą oko i wywołują entuzjazm wśród miłośników tematyki okrętowej i ogólnie militarnej, nie zawsze tak było. Przypomnijmy, jakie zarzuty się pojawiały oraz jak je kontrargumentowano.
Wielkimi krokami zbliża się, planowane na sierpień br., cięcie blach na budowę prototypowej, wielozadaniowej fregaty dla polskiej Marynarki Wojennej. To kluczowe przedsięwzięcie tak dla floty, jak i branży okrętowej. Analogiczne znaczenie ma budowa fregat rakietowych Type 31. Okazuje się, że odpowiedzialny za ich budowę koncern Babcock International (zarazem partner "Miecznika") ma problem w związku z planowanymi kosztami ich budowy. Czy to wpłynie na polski program?
Prezydent USA Joe Biden, premier Australii Anthony Albanese i premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak spotkali się w bazie US Navy w San Diego w Kalifornii, by na konferencji ogłosić szczegóły planu zbudowania przez Australię i Wielką Brytanię własnych okrętów podwodnych o napędzie jądrowym, określanych jako SSN-AUKUS. USA mają też sprzedać na potrzeby Royal Australian Navy trzy okręty podwodne z napędem jądrowym typu Virginia, z możliwością rozszerzenia zakupu o dwa kolejne.
Prezydent USA Joe Biden, premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak i premier Australii Anthony Albanese zaprezentowali kolejną fazę programu AUKUS, związanego z budową nowoczesnych okrętów podwodnych dla australijskiej floty (Royal Australian Navy).
Kwestia posiadania przez Polskę okrętów podwodnych oraz zdolności w zakresie broni podwodnej jest od kilku lat coraz bardziej palącym problemem polskiej Marynarki Wojennej. W tej sprawie kilkukrotnie z różnych stron podnoszono głosy i zapytania w sprawie rozwiązania tej kwestii i przyszłości Dywizjonu Okrętów Podwodnych - najstarszej, wciąż aktywnej jednostki morskiego rodzaju sił zbrojnych z ponad 90-letnią historią.
Ilość ładunku, który ma być dostarczony i załadowany na statek w ramach danego czarteru jest różnorodnie określony w umowach. Poczynając od prostej formuły „sztywnej” (np. 500 samochodów […]), poprzez określenie ładunku masowego (np. 10.000 ton […]), czy wskazując określoną ilość minimalną i maksymalną ładunku (z różnymi wariantami takiej formuły), wreszcie przez przyjęcie bardzo ogólnej formuły określonej w czarterach jako „full and complete cargo” [zob. np. Kl.1, linie 9-10 GENCON form].
Ocieplenie wody stwarza zagrożenie dla 70 proc. najbardziej bogatych w życie partii oceanów. Jedna z przyczyn jest taka, że żyjące w tych miejscach gatunki są słabo przystosowane do zmian temperatury.
23 członków załogi australijskiego okrętu HMAS Adelaide zostało zakażonych koronawirusem. Jednostka zmierza do Tonga z pomocą humanitarną po katastrofalnym dla wyspiarskiego kraju tsunami. Problem w tym, że Tonga był wcześniej krajem niedotkniętym koronawirusem.
HMS Protector, lodołamacz zbudowany w 2000 roku jako statek badawczy klasy ICE 05 Polarbjørn, został pierwotnie zaprojektowany do komercyjnych prac na morzu w Arktyce. Przeobrażony jako lodołamacz Royal Navy na potrzeby British Antarctic Survey w 2011 roku, Protector jest regularnie wysyłany na półkulę południową na misje naukowe i patrole.
Na swym dzisiejszym spotkaniu ze szwedzką aktywistką klimatyczną Gretą Thunberg w Berlinie, kanclerz Niemiec Angela Merkel określiła ocieplanie się klimatu Ziemi jako globalne wyzwanie - napisał w oświadczeniu rzecznik niemieckiego rządu Steffen Seibert.
UMG: szkolenie "Prawne aspekty morskiej energetyki wiatrowej" już w czerwcu
Pomorskie branże kluczowe i inteligentne specjalizacje Pomorza. Bierzmy przykład z Danii [RELACJA]
Akcja ratownicza w usteckim porcie. Mężczyzna wpadł do wody, bo zagapił się w telefon
EKG: infrastruktura transportowa dla zrównoważonego rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa
100 lat polskiego żeglarstwa na wystawie w Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku
Morska Jednostka Rakietowa bierze udział w estońskim ćwiczeniu "Spring Storm 24"