Prezydent Stanów Zjednoczonych, Donald Trump, podpisał 9 kwietnia 2025 roku rozporządzenie wykonawcze, którego głównym celem jest przywrócenie potęgi amerykańskiego przemysłu stoczniowego oraz uniezależnienie sektora żeglugowego od wpływów Chin. To jedno z kluczowych działań obecnej administracji, zmierzające do wzmocnienia suwerenności gospodarczej i bezpieczeństwa narodowego USA.
Holenderski gigant stoczniowy ogłosił wprowadzenie nowej serii okrętów wsparcia dla sił morskich, która wchodzi do międzynarodowego portfolio firmy. W zamierzeniu nowe jednostki mają odgrywać ważną rolę w rozszerzaniu zasięgu operacyjnego sił morskich, umożliwiając trwałe rozmieszczenie jednostek nawodnych i zwiększając możliwości wsparcia logistycznego floty danego państwa.
W Vancouver odbyła się istotna uroczystość dla sił morskich Kanady. 13 grudnia odbył się chrzest przyszłego HMCS Protecteur, który stanie się największym okrętem floty. Ma stanowić istotne wzmocnienie zdolności logistycznych.
W San Diego odbyło się, 10 grudnia br., przekazanie do sił morskich USA USNS Robert F. Kennedy (T-AO 208). To kolejny zbiornikowiec typu John Lewis, który ma wejść w skład sił morskich USA.
Amerykańskie siły zbrojne wzbogacą się o osiem nowych jednostek pomocniczych, których koszt wyniesie 6,75 mld dolarów. Dostarczy je General Dynamics NASSCO. Zbiornikowce typu John Lewis wejdą w skład sił wsparcia, oznaczone jako United States Naval Ship (USNS).
Tradycyjnie, rozbijając butelkę szampana o kadłub nastąpiło uroczyste nazwanie nowej jednostki dla marynarki wojennej USA. Po zakończeniu budowy USNS Earl Warren wejdzie do służby pomocniczej w US Navy.
Okręt Robert E. Peary wpłynął dziś do Portu Gdańsk. Jest to zaopatrzeniowiec amerykańskiej Marynarki Wojennej.
Okręt Robert E. Peary, zaopatrzeniowiec US Navy, jest spodziewany w Trójmieście 13 października.
Koniec starego roku i początek nowego, to moment przełomowy w dalszym rozwoju międzynarodowego handlu i transportu morskiego. Tak znaczące wydarzenia jak: transformacja energetyczna, wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, nowo wybrany prezydent USA, odbudowa gospodarek po zniszczeniach dokonanych przez efekty pandemii Covid-19 i wiele innych przyczyn jak prowadzone wojny handlowe będą miały znaczący wpływ na to, co będzie się działo w kolejnych miesiącach i latach w gospodarce, w tym na rynku żeglugowym.
Drugi z dwóch statków typu con-ro klasy Kanalao dla armatora Matson został zwodowany w zeszłym tygodniu w stoczni General Dynamics NASSCO w San Diego w Kalifornii.
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie