Do ponad 20 mld USD do 2035 r. wzrośnie globalny rynek transportu morskiego w kontenerach chłodniach. Głównymi beneficjentami dynamicznie rozwijające się rynku globalnego są operatorzy z UE. Armatorzy europejscy zwiększają więc zdolności transportowe statków o miejsca na pokładach, ilość przyłączy dla kontenerów chłodni oraz oczywiście moc urządzeń zasilających. Również terminale kontenerowe wciąż zwiększają swoje zdolności obrotu kontenerami chłodniami.
Wietnam ma trzy porty kontenrowe na liście 30 według najnowszej listy One Hundred Container Ports 2025 Lloyd’s List. Wysoką pozycję uzyskały Ho Chi Minch City (22. miejsce), port Hajfong (29. miejsce) i port Cai Mep (30. miejsce). Roczny przyrost przeładunków w tych portach wyniósł tyle, co przeładowują polskie terminale kontenerowe łącznie.
Brytyjskie Królewskie Towarzystwo Naukowe nowym raporcie ostrzegło przed stosowaniem geoinżynierii słonecznej, tłumacząc, że choć może ona zmniejszyć globalne ocieplenie, to jednocześnie przyczyni się do częstszego pojawiania się susz czy huraganów.
Kompetencje przyszłości, nowoczesna gospodarka i partnerska współpraca między biznesem, edukacją i administracją - to fundament, na którym Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wraz z Sektorowymi Radami ds. Kompetencji (SRK) buduje system odpowiadający na realne potrzeby rynku pracy. Dzięki temu możliwe jest łączenie wiedzy i doświadczenia przedsiębiorców, instytucji edukacyjnych i ekspertów, aby wspólnie kształtować kompetencje potrzebne w dynamicznie zmieniającej się gospodarce.
W ramach działań na rzecz wzmocnienia pozycji Zjednoczonych Emiratów Arabskich jako światowego centrum energetycznego, AD Ports Group - wiodący podmiot wspierający globalny handel, logistykę i przemysł oraz Nimex Terminals podpisały dwie długoterminowe umowy, które uczynią Khalifa Port kluczowym ośrodkiem handlu niskoemisyjną energią i logistyką petrochemiczną.
Między zardzewiałymi torami suwnic wzdłuż nabrzeża dawnej stoczni 87-letni Herfinn Osland wciąż potrafi wskazać, gdzie 50 lat temu powstawał „Jan Heweliusz”. Tego promu nie da się zapomnieć - przyznaje dla PAP, w pierwszej rozmowie dla polskich mediów, inżynier z zakładu, w którym zbudowano statek.
Prawie 80 proc. kazachskiego eksportu ropy trafia na rynki europejskie. Kazachstan, dla którego UE jest największym partnerem handlowym i inwestycyjnym, w ocenie Yerlana Akkenzhenova, ministra energii tego państwa, stał się nieodzownym elementem bezpieczeństwa energetycznego Europy, a trwająca dziesięć lat współpraca ewoluowała od umowy handlowej do strategicznego partnerstwa, opartego na wspólnych priorytetach.
Już 4 listopada 2025 r. w Warszawie rozpocznie się 12. edycja TransLogistica Poland – największych targów transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej. Tegoroczna edycja bije rekordy pod względem liczby wystawców, powierzchni ekspozycyjnej i międzynarodowej reprezentacji.
"Transformacja energetyczna na statkach i w transporcie morskim" - to kolejna debata podczas 5. Rejsu z Gospodarką Morską. Wnioski z debaty ekspertów są co najmniej niepokojące. Dramatycznie brakuje paliw niskoemisyjnych, a jednocześnie najwięksi i najbogatsi armatorzy eskalują wyścig technologiczny, na który nie stać mniejszych operatorów.
Zapraszamy do odsłuchania kolejnego odcinka Polish Offshore Wind Podcast. Tym razem gościem Patryka Zbroi jest Jakub Wnuczyński, CEO Baltic Towers.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie