• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS

Opublikowano pierwszy w historii wstępny raport dotyczący globalnego składowania dwutlenku węgla pod ziemią, oparty na danych z projektów wykorzystujących technologię CCS (Carbon Capture and Storage – wychwytywanie i składowanie węgla). Dokument udostępniony 17 listopada pokazuje, że ilość CO2 składowana pod ziemią, szybko rośnie.

18.11.2025, 08:10
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Polska bunkierka LNG - strategiczna konieczność w dobie żeglugi Net-Zero oraz możliwość rozwoju dla polskich firm sektora morskiego

Zmiany klimatu, a co za tym idzie konieczność transformacji energetycznej to już niezaprzeczalny fakt. W świetle przyjętej w 2023 roku strategii GHG dla żeglugi morskiej (2023 IMO Strategy on Reduction of GHG Emissions from Ships) po raz pierwszy w historii międzynarodowego sektora morskiego przyjęte zostały wiążące cele dekarbonizacyjne. Za priorytet postawiono redukcję emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 20% do roku 2030, następnie o co najmniej 70% do roku 2040, aż do osiągnięcia net-zero około roku 20501.

07.11.2025, 14:44
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

16,5 mln USD za leasing okrętowego reaktora? Analiza o wykorzystaniu atomu w żegludze [RAPORT DNV]

Opublikowany właśnie raport firmy DNV wskazuje, że rosnące wymagania środowiskowe oraz zakładany cel zerowej emisji netto w sektorze morskim ponownie przyciągają uwagę do napędu jądrowego – mimo że od ponad 40 lat nie powstał komercyjny statek handlowy z takim napędem. Technologia jądrowa może stać się jednym z elementów transformacji energetycznej w żegludze. Koszt rocznego leasingu średniej wielkości reaktora szacowany jest na ponad 16 mln USD.

05.11.2025, 05:02
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Ocean Network Express wspiera cele zrównoważonego rozwoju Nike za pośrednictwem ONE LEAF+

Ocean Network Express (ONE) poinformował 15 października o rozszerzeniu swojego strategicznego partnerstwa z Nike. Ma to związek z rozwijaniem oferty związanej z innowacjami na rzecz dekarbonizacji i zrównoważonego transportu, w ramach usługi ONE LEAF+.

21.10.2025, 09:42
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Hapag-Lloyd i DHL podpisują umowę celem dekarbonizacji łańcuchów dostaw

Hapag-Lloyd i DHL Global Forwarding podpisały trzyletnią umowę ramową na zakup redukcji emisji gazów cieplarnianych (GHG) w ramach tzw. Zakresu 3. Wpisuje się to w dalsze działania niemieckiego przewoźnika w związku z polityką dekarbonizacji transportu morskiego, obok takich przedsięwzięć jak sięganie po nisko- i zeroemisyjne paliwa, wykorzystywane na nowych statkach floty firmy.

30.09.2025, 12:56
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Celnicy, portowcy i żeglugowcy w jednym oknie. Współdziałanie na rzecz bezpiecznych portów

10 września br. w kilku językach opublikowano „Guidelines on Cooperation between Customs and Port Authorities”. Światowa Organizacja Celna (WCO) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Portów i Przystani (IAPH) opublikowały zaktualizowany przewodnik na temat zasad metod współpracy między służbami celnymi a władzami portowymi i zarządami terminali oraz ich klientów.

27.09.2025, 20:08
Ekologia Morska, Ochrona Bałtyku, Rybołówstwo

Kobiety z Melanezji ratują życie w Pacyfiku. Przykład dla Bałtyku

Sea Women of Melanesia to pierwsza w regionie Pacyfiku organizacja zajmująca się ochroną środowiska morskiego, złożona wyłącznie z kobiet. Jej członkinie to rdzenne mieszkanki Papui-Nowej Gwinei. Mają na koncie ponad 330 badań raf i pomogły zabezpieczyć tysiące hektarów w 25 rezerwatach morskich. W sierpniu br. panie z Sea Women of Melanesia zdobyły EquatorPrize 2025!

27.08.2025, 14:16
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Szanghaj – dynamiczny morski port, dynamiczne morskie miasto [ANALIZA]

Szanghaj to modelowy port morski, który świetnie żyje w symbiozie z dynamicznie rozwijającym się miastem, pełnymi garściami czerpiący z szybko rozwijającą gospodarką Chin. Szanghaj to wiodące „wrota” dla chińskiego eksportu. To również ośrodek biznesu morskiego, instytucji finansowych, prawnych i agencyjnych. To dynamicznie rosnąca gwiazda globalnej logistyki morskiej. Tutaj ma również, przy ulicy Yan’an East Road, swoją główną siedzibę Chipolbrok, działające do 1951 r. Chinese-Polish Joint Stock Shipping Company.

20.07.2025, 14:55
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Japoński przewoźnik wzbogaca się o samochodowiec z napędem na LNG

Samochodowiec o ładowności 6900 pojazdów został 18 lipca dostarczony do japońskiego przewoźnika, Kawasaki Kisen Kaisha, (K-LINE). Statek jest napędzany głównie skroplonym gazem ziemnym (LNG) i został zbudowany przez stocznię Shin Kurushima Toyonashi. Przekazanie ma wpisywać się w rozwój zdekarbonizowanego transportu morskiego w Japonii, jak i krajowej branży stoczniowej. Ta ostatnia ma zwiększać swoje zaangażowanie na rzecz rodzimego transportu morskiego.

18.07.2025, 16:11
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Nowe technologie na statkach i w portach w kilwaterze rentowności

W oczekiwaniu na efekt motyla, operatorzy związani z globalnym transportem morskim bardziej rozważnie podejmują decyzje co do inwestycji w paliwa niskoemisyjne. Liderzy „odeszli od paliw ekologicznych na rzecz tradycyjnych paliw kopalnych, idąc w kierunku przeciwnym do poprzednich nastrojów”. Gaz ziemny w stanie ciekłym (LNG) i ciężki olej opałowy (HFO) w tym roku znalazły się w centrum zainteresowania menedżerów flot handlowych – wynika z najnowszego raportu „ICS Maritime Barometer Report 2024-2025”, który ukazał się w czerwcu b

02.07.2025, 14:41
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.