W przeddzień Święta Marynarki Wojennej, 27 listopada br., przed siedzibą Centrum Weterana Działań Poza Granicami Państwa (ul. Puławska 6a) odbędzie się uroczyste otwarcie nowej wystawy poświęconej misjom wojskowym z udziałem polskich marynarzy.
Siły operacji Unii Europejskiej pk. EUNAVFOR Atalanta odbiły tankowiec Hellas Aphrodite, który dzień wcześniej został porwany przez piratów z Somalii. Załoga statku jest cała i zdrowa
Rankiem, 3 listopada, doszło do ataku na chemikaliowiec Stolt Sagaland, należący do duńskiej firmy Stolt Tankers. Instytucje zajmujące się bezpieczeństwem morskim oraz dowództwo europejskiej operacji EUNAVFOR Atalanta potwierdzają, że prawdopodobnie doszło do próby zajęcia statku przez piratów, którzy zostali odparci dzięki temu, że na pokładzie znajdowała się uzbrojona ochrona.
W ubiegłym tygodniu doszło do wybuchu pożaru na tankowcu MV Falcon, który znajdował się u wybrzeży Jemenu, w rejonie Zatoki Adeńskiej. Na pokładzie znajduje się duży ładunek gazu, co grozi poważnymi szkodami środowiskowymi w razie eksplozji, której rozmiary byłyby ogromne i zarazem katastrofalne. Na pomoc wysłano siły europejskiej operacji EUNAVFOR Aspides. Choć oficjalnie nie podano przyczyn pożaru i eksplozji, wskazuje się tu na „robotę” bojowników Huti. Byłby to ich kolejny, udany atak, wskazując, że dokonują je teraz dużo sta
Zagrożenia hybrydowe w Europie - to temat debaty zorganizowanej w poniedziałek w Centrum Studiów Amerykańskich w Rzymie. Podczas dyskusji poruszono kwestie bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i rosyjskiej tzw. floty cieni na Bałtyku. W spotkaniu uczestniczyła wiceministra spraw zagranicznych Henryka Mościcka-Dendys.
142-metrowy frachtowiec Minervagracht niderlandzkiego operatora Spliethoff został trafiony na wodach międzynarodowych w Zatoce Adeńskiej niezidentyfikowanym ładunkiem wybuchowym. Jednostka jest mocno uszkodzona i płonie, załoga została ewakuowana.
Jemeńscy bojownicy dali o sobie brutalnie znać na początku lipca, zatapiając dwa statki i biorąc do niewoli 10 osób. Choć od tamtego czasu nie doszło do kolejnych ataków w rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej, Huti straszą, że obserwują ruch morski z i do portów w Izraelu, co automatycznie wskazuje na ich kolejne cele. Mają wykorzystywać do tego dane AIS, śledząc żeglugę między portami egipskimi, tureckimi i izraelskimi.
Kilka tygodni po ataku ma masowiec Eternity C, który okazał się najkrwawszym aktem działalności Huti w ramach ich trwającej od listopada 2023 roku agresji wymierzonej w międzynarodową żeglugę, bojownicy przekazali, że będą kontynuować swoją działalność. Pokazując przetrzymywanych w niewoli członków załogi zatopionego statku, którzy pierwotnie mieli być „uratowanymi rozbitkami” przekazali, że ich celem będą wszystkie jednostki, które mają powiązania z Izraelem.
Zarząd Kanału Sueskiego poinformował, że wyjątkowo duży statek przeznaczony do transportu samochodów, BYD Xi’an, przebył drogę prowadzącą przez cieśninę w ramach swojego pierwszego rejsu. Ma to być zapowiedź wzrostu ruchu morskiego w regionie po długim czasie posuchy, niemniej ostatnie wydarzenia nie napawają optymizmem.
Niemiecka stocznia z siedzibą w Kilonii poinformowała, że 10 lipca podpisała dokument o partnerstwie z Skaramangas Shipyards. Celem jest współpraca przy planowanej modernizacji okrętów podwodnych służących w Marynarce Wojennej Grecji (Πολεμικό Ναυτικό). Może to też wiązać się z przyszłymi planami zakupu nowych jednostek przez rząd w Atenach.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”