Zarząd Kanału Sueskiego poinformował, że wyjątkowo duży statek przeznaczony do transportu samochodów, BYD Xi’an, przebył drogę prowadzącą przez cieśninę w ramach swojego pierwszego rejsu. Ma to być zapowiedź wzrostu ruchu morskiego w regionie po długim czasie posuchy, niemniej ostatnie wydarzenia nie napawają optymizmem.
O przepłynięciu przez znajdującą się w Egipcie przeprawę zarząd poinformował 15 lipca. Dyrektor, adm. Ossama Rabiee wspomniał też, że według wyliczeń ruch morski z udziałem samochodowców pokonujących tę trasę ma wzrosnąć o co najmniej 20% od II poł 2025 roku, porównując ją z I poł.
BYD Xi’an (IMO: 9993975) to samochodowiec zbudowany i oddany do użytku w 2025 roku i należący do chińskiego holdingu BYD, zajmującego się rynkiem motoryzacyjnym, w tym sprzedażą pojazdów produkowanych w Chinach, będąc też największym eksporterem samochodów elektrycznych. Statek pływa pod banderą Hong Kongu i ma 219 metrów długości, 31 metrów szerokości oraz 10 metrów w zanurzeniu. Aktualnie odbywa swój pierwszy rejs z ładunkiem 7000 samochodów, przy czym może przewozić do 9442. Znamienne ma być, że pokonuje trasę z Singapuru do Włoch m.in. właśnie przez Kanał Sueski. To także drugi samochodowiec BYD, który pokonał tę trasę. Poprzednim, 27 czerwca, był BYD Hefei (IMO 9999565), mający 200 metrów długości i 38 metrów szerokości.
لقطات من عبور إحدى أكبر حاملات السيارات في العالم لقناة السويس 🚢
— هيئة قناة السويس Suez Canal Authority (@SuezAuthorityEG) July 16, 2025
كابتن BYD XI’AN: قناة السويس الممر الأقصر و الأكثر أمانًا 🎙️
Video | Transit of one of the world's largest car carriers through the Suez Canal
Captain of BYD XI'AN: "The Suez Canal is the world's shortest and… pic.twitter.com/k6zSzCR0ev
صرح الفريق أسامة ربيع رئيس هيئة قناة السويس، بأن حركة الملاحة بقناة السويس شهدت، اليوم الثلاثاء، عبور حاملة السيارات BYD XI'AN إحدى أكبر حاملات السيارات في العالم في رحلتها البحرية الأولى عبر قناة السويس، ضمن قافلة الجنوب، قادمة من سنغافورة، ومتجهة إلى إيطاليا.
— هيئة قناة السويس Suez Canal Authority (@SuezAuthorityEG) July 15, 2025
يبلغ طول حاملة… pic.twitter.com/YDRi0p8WQo
Kapitan statku, Rizwan Kapadi, podkreślił, że Kanał Sueski „pozostaje najkrótszą, najszybszą i najbezpieczniejszą trasą dla handlu międzynarodowego ze względu na oszczędność czasu i odległości”, co w obliczu ostatnich wydarzeń wydaje się mocno wątpliwe. Wskazał też na „wysokie standardy” bezpieczeństwa morskiego i nawigacyjnego oraz stabilne warunki pogodowe podczas przepływu przez kanał w porównaniu z trasą opływającą Przylądek Dobrej Nadziei w Republice Południowej Afryki.
Zdaniem dyrektora kanału, mimo wyzwań, obserwuje się na trasie łączącej Morze Śródziemne i Morze Czerwone „szereg pozytywnych wskaźników dotyczących regularności tranzytu samochodowców i wzrostu stawek tranzytowych”. W tym wskazał, że spodziewany jest wzrost liczby rejsów afiliowanych przez linię żeglugową BYD, wraz z regularnym tranzytem niektórych rejsów linii żeglugowej COSCO w ramach jej usług morskich we współpracy z Neptune Lines, która świadczy usługi morskie łączące Daleki Wschód z Morzem Śródziemnym. Dodatkowo dwa rejsy odbyły się w ramach nowej usługi morskiej, uruchomionej przez United Global Ro-Ro w lutym tego roku, łączącej porty Dalekiego Wschodu z portami Morza Śródziemnego i północno-zachodniej Europy.
Powrót samochodowców do Kanału Sueskiego w zamierzeniu stanowi „sygnał”, że Kanał Sueski pozostanie „główną arterią światowego handlu ze Wschodu na Zachód”. Symboliczne znaczenie tranzytu BYD Xi’an wynika też z faktu, że to od porwania samochodowca Galaxy Leader w listopadzie 2023 roku przez jemeńskich bojowników Huti rozpoczął się największy jak dotąd w XXI wieku międzynarodowy kryzys żeglugi. Szyiccy rebelianci rozpoczęli, początkowo pod pretekstem solidaryzowania się z Palestyńczykami walczącymi z Izraelem, regularne ataki na żeglugę, wymierzoną w statki i okręty. W efekcie ponad 100 zostało zaatakowanych a ponad 30 uszkodzono. Do końca 2024 roku udało im się zatopić dwa statki, zginęły też trzy osoby spośród członków załóg, a kilka innych zostało rannych. By chronić międzynarodową żeglugę, rozpoczęły się morskie przedsięwzięcia obronne, odpowiednio od grudnia 2023 roku pod egidą USA „Prosperity Guardian”, natomiast w lutym 2024 roku EUNAVFOR Aspides, pod auspicjami Unii Europejskiej. Mimo zapewnianej przez okręty i siły powietrzne ochrony, wielu przewoźników, w tym większość czołowych, zdecydowało się na dłuższą, wspomnianą wcześniej trasę, opływając Afrykę. W efekcie łańcuchy dostaw zostały zaburzone, czas transportu się wydłużył, a koszt frachtu wzrósł.
Czytaj więcej: Duże kontenerowce wracają na Kanał Sueski dzięki „promocji”? Pierwsze statki korzystają z obniżki ceny tranzytu
Praktycznie od końca grudnia 2024 roku, z powodu m.in. skutecznego zwalczania aktywności Huti oraz regularnego lokalizowania i niszczenia ich instalacji naziemnych w zachodnim Jemenie, ataki na statki właściwie ustały, a nawet pojawiła się mowa o zawieszeniu dalszej działalności bojowników. Wykorzystać to chciał Zarząd Kanału Sueskiego, organizując m.in. ofertę 15% zniżki na usługi dla statków o tonażu ponad 130 000 ton. Celem było przywrócenie regularnej żeglugi w regionie i tym samym tranzytów, które w całym 2024 roku były średnio ponad dwa razy mniejsze niż w 2023 roku. Po 2025 roku pojawił się powolny trend wzrostowy, a zarząd, jak i egipskie władze, zaczęły czynić starania, by zwiększyć ruch morski w regionie, stąd hucznie obchodzono tranzyty pierwszych od dłuższego czasu dużych statków.
Początek lipca okazał się tu dla wszystkich wstrząsem i wręcz brutalnym przerwaniem marzeń i ambicji, gdyż prawdopodobnie w odpowiedzi na częstsze w ostatnim czasie izraelskie ataki na cele w zachodnim Jemenie, kontrolowanym przez Huti, doszło do najkrwawszych jak dotąd ataków na statki w wykonaniu bojowników. Udało im się zatopić dwa masowce, kolejno Magic Seas i Eternity C, w dodatku na przestrzeni dwóch dni, 6 i 7 lipca. W drugim przypadku efekt był najbardziej tragiczny, gdyż w efekcie ataku rakietowego na statek zginęło 9 członków załogi i ochrony, a 6 kolejnych trafiło do niewoli Huti, pierwszy raz od czasu przechwycenia wspomnianego Galaxy Leader.
Czytaj więcej: Atak na Eternity C okazał się najkrwawszym aktem działalności Huti. Zginęło 9 osób, 6 trafiło do niewoli
Od czasu wspomnianych ataków z początku lipca nie doszło do kolejnych, wymierzonych w statki i okręty, więc nie sposób powiedzieć, czy oznacza to powrót do regularnych ataków na statki, czy też stanowi to wyjątek i bardziej straszak dla branży transportu morskiego. Mimo prezentowanego optymizmu Zarządu Kanału Sueskiego i przekazu o bezpieczeństwie, trudno brać prezentowane zapewnienia i zapowiedzi zwiększania ruchu żeglugowego za pewnik.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny