Szwedzka stocznia z siedzibą w Karlskronie, Saab Kockums, jest odpowiedzialna jako główny wykonawca, za budowę nowych okrętów rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla polskiej Marynarki Wojennej, w ramach programu „Delfin”. Co kluczowe w tym przedsięwzięciu, powstają one w gdańskiej stoczni, a wiele krajowych firm jest także zaangażowanych w prace nad nimi. Wśród nich jest firma HG Solutions z Gdyni.
W stoczni Baltic Workboat mieszczącej się w estońskiej miejscowości Nasva, odbyła się 27 maja ceremonia położenia stępki pod nową, pół autonomiczną jednostkę patrolową, powstającą w ramach projektu Euroguard, jednego jednego z największych projektów Europejskiego Funduszu Obronnego. W to przedsięwzięcie są również zaangażowane podmioty z Polski.
Na terenie gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędą się, 1 lipca, chrzest i wodowanie pierwszego z dwóch zaplanowanych okrętów rozpoznania radioelektronicznego programu „Delfin”, przyszłego ORP Jerzy Różycki (261). Jednostki tej serii wejdą w skład grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów i będą stacjonowały w Porcie Wojennym Gdynia.
Przy Nabrzeżu Oksywskim w gdyńskim porcie zacumował 2 czerwca francuski okręt rozpoznania radioelektronicznego Dupuy de Lôme (A 759). Wyjątkowa jednostka w składzie Marynarki Wojennej Francji (Marine Nationale) spędzi tam kilka dni.
W upalnym Bahrajnie, gdzie swoją siedzibę ma Combined Task Force 150 (CTF 150), stacjonujący tam brytyjscy marynarze z załóg okrętów operujących na Morzu Czerwonym uratowali nietypowych potrzebujących. Były nimi osierocone kocięta, które wymagały natychmiastowej pomocy.
24 lutego to nie tylko kolejna rocznica rosyjskiej agresji na Ukrainę. Mija równo rok od kiedy Szwecja stała się pełnoprawnym członkiem Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego u po długim czasie oczekiwania w związku z zatwierdzeniem jej akcesu przez pozostałe państwa sojuszu. Ma być to czas pozwalający na pewne podsumowania i lepsze zrozumienie znaczenie współpracy międzynarodowej, choćby w zakresie utrzymywania bezpieczeństwa na akwenie Morza Bałtyckiego.
Dwa nowe okręty pomocnicze dla Królewskiej Marynarki Wojennej Szwecji (Svenska Marinen) powstają w hiszpańskiej stoczni Armon. Ich dostawa ma nastąpić przed 2030 rokiem, a w ubiegłym tygodniu położono stępkę pod pierwszy z nich. Ogłoszono także nazwy dla obu jednostek.
W skład Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 1 (Standing NATO Maritime Group 1, SNMG-1) weszło kilka okrętów w ramiach rotacyjnej wymiany. W styczniu 2025 roku po raz pierwszy w historii dołączył do nich okręt Marynarki Wojennej Szwecji (Swenska Marinen). Jest to korweta HswMS Visby (K31).
Rekordowe frachty, rekordowe zyski, rekordowe wzrosty i spadki to najkrótsza recenzja aktywności shippingu w 2024 r. Nie wszystko szło jak po maśle, ale ubiegły rok operatorzy statków mogą ocenić pozytywnie. I to mimo zawirowań gospodarczych i militarnych, ataków terrorystycznych i niesprzyjających warunków wywołanych zmianami klimatycznymi.
Okręty Królewskiej Marynarki Wojennej Szwecji (Swenska Marinen) przygotowują się, by po raz pierwszy wejść w skład Stałego Zespołu Okrętów Przeciwminowych NATO Grupa 1 (SNMCMG-1). W obliczu wojny na pełną skalę prowadzonej przez Rosję w Ukrainie, obecność NATO w naszym sąsiedztwie jest ważniejsza niż kiedykolwiek.
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim