Terminale kontenerowe w Stanach Zjednoczonych są dziś dobrym przykładem tego, jak istotną rolę odgrywają porty morskie w gospodarce. Po decyzjach władz dotyczących podniesienia ceł – zarówno po stronie Pacyfiku, jak i Atlantyku – Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) obniżył prognozy wzrostu światowej gospodarki. Według najnowszego raportu World Economic Outlook, globalna gospodarka wzrośnie w 2025 roku jedynie o 2,8%.
Po trzech kwartałach 2024 r. przychody Grupy OTL, czyli największego operatora portowego w Polsce wyniosły 234,3 mln zł. EBITDA sięgnęła 41,5 mln zł, a strata netto wyniosła 8,1 mln zł.
Porty niemieckie, belgijskie i holenderskie alarmują: Europo, połącz siły, aby chronić przemysł. Zmniejszenie przeładunków w portach Morza Północnego sprawiło, że zarządy portów zjednoczyły siły i zaczęły wołać o pomoc instytucje UE. Nie chodzi jednak tylko o bezpośrednią pomoc dla portów. Trzeba ratować europejski przemysł, bo to on stanowi o kondycji portów położonych w otoczeniu serca i płuc europejskiego przemysłu energetycznego, chemicznego i stalowego.
W I kwartale 2024 r. liczba zawinięć do polskich portów zmniejszyła się o 10,3 proc. r/r - poinformował w czwartek Polski Instytut Ekonomiczny (PIE). Ten spadek wynika przede wszystkim ze spowolnienia gospodarczego, szczególnie widocznego w imporcie pod koniec 2023 r. - wyjaśniono.
Ożywienie gospodarki chińskiej ostatnich 3 kwartałach 2023 r. jest sygnałem dla wielu gospodarek, że handel światowy się ożywi, a wraz z nim ożyje transport morski i porty. Takie wnioski można wyciągnąć na podstawie utrzymujących się pozytywnych symptomów wzrostu aktywności we wszystkich wiodących obszarach gospodarki. Dzieje się tak pomimo, a może nawet w wyniku nałożonych przez Stany Zjednoczone sankcji.
Wolumen ładunków przeładowywanych w terminalach należących do spółki Port of Tallin spadł w 2023 roku aż o 29%. Wpływ na to miały sankcje na Rosję i Białoruś oraz ogólne spowolnienie gospodarcze. O 13% wzrosła natomiast liczba pasażerów.
W listopadzie deficyt handlowy Stanów Zjednoczonych zaskakująco zmalał, osiągając poziom 63,2 miliarda dolarów, co jest wynikiem znaczącego spadku importu dóbr konsumpcyjnych.
Czy operatorzy kontenerowców będą oglądać dno w budżetach do 2028 r.? A z nimi gestorzy ładunków, spedytorzy, logistycy i terminale? 2023 r. nie był dobry dla operatorów statków kontenerowych. 2024 r. ma być nie lepszy, nie tylko dla armatorów liniowych.
Trans Polonia (TPG) istotną część swoich zleceń transportowych realizuje na rynkach zagranicznych, również w operacjach związanych z obsługą ruchu z najważniejszych europejskich portów morskich. W branży odpowiadają one za niemal 3/4 operacji towarowych spoza UE oraz 37% wewnątrzunijnego ruchu towarowego. Obecnie z działalności zagranicznej grupy Trans Polonia pochodzi 80,8 procent przychodów. Przed rokiem było to 73,5 procent.
A.P. Moller - Maersk, lider w branży przewozu kontenerów na skalę światową, planuje dokonać redukcji zatrudnienia o 10 tysięcy pracowników w odpowiedzi na obecne spowolnienie gospodarcze i zmniejszone wydatki konsumentów, które wpłynęły na spadek obrotów handlowych. Spółka prognozuje również niższe przychody i zyski w roku 2023.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie