Morze Czerwone odmieniane jest przez wszystkie przypadki, jako akwen niebezpieczny dla morskiego biznesu. Nie jest to pełna prawda. Region Morza Czerwonego to niekoniecznie region zagrożeń i konfliktów. To również przestrzeń biznesu, który znakomicie wykorzystują rządy państw Półwyspu Arabskiego i Turcji. W Afryce Wschodniej rozbudowywane są porty, centra logistyczne, budowane są drogi i koleje, zbudowano rafinerię i inne zakłady produkcyjne. Rozwijana jest produkcja rolnicza oraz przemysłowa, w tym produkcja zbrojeniowa.
Somalia miała wykazać gotowość do zaoferowania USA wyłącznej kontroli nad swoimi portami w Zatoce Adeńskiej. Informację tę ujawniono po wycieku listu, który rzekomo został napisany przez prezydenta Somalii, Hassana Sheikha Mohamuda i skierowany do prezydenta USA, Donalda Trumpa. Dokument datowany jest na 16 marca.
Etiopia dąży do odzyskania bezpośredniego dostępu do Morza Czerwonego, który niegdyś posiadała poprzez port Assab. Etiopskie aspiracje w połączeniu z interwencją Erytrei w wewnętrzne sprawy Etiopii oraz trwającym sporem w regionie Tigraju mogą przekształcić się w kolejny regionalny konflikt, oddziałujący na światowy transport morski.
Somalia i Etiopia uzgodniły wspólną deklarację mającą rozwiązać spór o region Somalilandu oraz dostęp do morza dla Etiopii – ogłosił prezydent Turcji, Recep Tayyip Erdogan. Informację przekazała w czwartek turecka agencja Anadolu.
Międzynarodowe służby monitorują statek, który miał zostać 5 grudnia br. zajęty przez piratów. Aktualnie ma znajdować się nieopodal północno-wschodniego wybrzeża autonomicznego regionu Puntland w Somalii.
Do Etiopii, Somalii i Nigerii dotarło z Ukrainy zboże pochodzące z magazynów państwowych, gdzie było przechowywane jako rezerwa - poinformowała zastępca dyrektora Światowego Programu Żywnościowego (WFP) Marianna Ward.
Unia Europejska z zadowoleniem przyjmuje ważne decyzje podjęte podczas 28. dorocznego posiedzenia Komisji ds. Tuńczyka na Oceanie Indyjskim (Indian Ocean Tuna Commission, IOTC), które mają sprawić, że rybołówstwo na tym akwenie będzie bardziej zrównoważone. Przyjęto 11 nowych środków ochrony i zarządzania.
Obok agresywnej działalności bojowników Huti z Jemenu na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej zagrożenie dla żeglugi stwarzają somalijscy piraci, którzy w ostatnim czasie uaktywnili się na wielką skalę. Stanowią niebezpieczeństwo dla statków chcących pokonać trasę morską prowadzącą przez "Róg Afryki", bądź też zmierzając na trasie żeglugowej na Oceanie Indyjskim. Nie brakuje przy tym zarzutów o nieskuteczność międzynarodowych sił morskich mających chronić żeglugę w rejonie.
W niedługich odstępach czasu patrolowiec Marynarki Wojenna Indii INS Sumitra (P59) dokonał kolejnej, brawurowej akcji odbicia jednostki morskiej porwanej przez piratów z Somalii. W ostatnim czasie, obok ataków ze strony jemeńskich bojowników Huti, mocno uaktywniły się uzbrojone grupy, których celem są statki pływające w rejonie Morza Czerwonego, Zatoki Adeńskiej oraz wybrzeża "Rogu Afryki".
Nie milkną echa umowy podpisanej przez rząd Etiopii i separatystycznego Somalilandu 1 stycznia tego roku. W ramach dzierżawy wybrzeża ma powstać port przeładunkowy i potencjalnie także baza odtworzonej etiopskiej marynarki wojennej. Państwa regionu gwałtownie sprzeciwiły się temu przedsięwzięciu, a dążąca do utrzymania swojej integralności Somalia planuje odzyskać kontrolę nad regionem, który oderwał się od niej ponad 30 lat temu.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”