• <
PGZ_baner_2025

W pobliżu Somalii piraci zaatakowali chiński statek rybacki

06.12.2024 11:55 Źródło: EUNAVFOR Atalanta
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo W pobliżu Somalii piraci zaatakowali chiński statek rybacki
Fot. MW Hiszpanii

Międzynarodowe służby monitorują statek, który miał zostać 5 grudnia br. zajęty przez piratów. Aktualnie ma znajdować się nieopodal północno-wschodniego wybrzeża autonomicznego regionu Puntland w Somalii.

Informację podała policja morska Puntland, która przekazała także dane dowództwu europejskiej operacji EUNAVFOR Atalanta, która ma na celu ochronę żeglugi w rejonie „Rogu Afryki” przed pirackimi atakami.

Na podstawie zebranych danych specjaliści podali, że statek rybacki, należący do Chin, został zajęty przez osoby uzbrojone w karabiny AK-47 oraz inną broń maszynową. Załoga porwanej jednostki liczy 18 osób, nie ma informacji o rannych bądź ofiarach incydentu. Dowództwo operacji zaklasyfikowało go jako „rozbój na morzu” i pozostaje w stałym kontakcie z odpowiednimi władzami Somalii i Chin, a także z delegaturą Unii Europejskiej w Somalii. Jak dotąd nie zostały podjęte kroki mające na celu ewentualne uwolnienie statku.

Aktualnie porwany statek jest obserwowany przez hiszpańską fregatę Santa Maria (F-81) oraz należący do niej śmigłowiec. Na ten moment nie ma informacji, czy służby planują siłowe wejście na pokład porwanej jednostki. Potencjalnie mogą tez liczyć, że w związku z bliską obecnością okrętu porywacze sami uciekną, tak jak to miało już miejsce kilkukrotnie w tym roku. Bywało że sama informacja o zbliżających się siłach morskich powodowała, że piraci decydowali się odstąpić od porwania statku i porzucali go.

Choć obecnie ataki pirackie nie są tak częste jak jeszcze w I i II dekadzie XXI wieku, tak wciąż stanowią one zagrożenie dla żeglugi. W związku z tym od 2008 roku działa morska operacja Unii Europejskiej pk. EUNAVFOR Atalanta, w której skład wchodzą jednostki morskie i powietrzne państw wspólnoty. Obok patrolowania akwenu współpracują z krajami regionu w kwestii monitorowania sytuacji, a także szkolenia służb, w tym sił morskich, straży wybrzeża oraz policji.

W tym roku doszło do kilku głośnych prób porwań statków, w tym udanych. Obecnie piratom zależy nie tylko na okupie, ale też wykorzystaniu jednostek morskich jako mobilnych baz, z których można byłoby prowadzić kolejne akcje, a także by służyły jako składy zapasów, co pozwalałoby przestępcom na działalność zdecydowanie dalej od brzegów. Okręty zarówno operacji EUNAVFOR Atalanta, jak i takich państw jak Indie zdołały udbić porwane jednostki, najdłużej zajęło to kilka miesięcy.

Dowództwo misji obecnie zaleca statkom handlowym i innym zagrożonym statkom zarejestrowanie się w systemie dobrowolnej rejestracji (VRS) MSCHOA, aby zapewnić skuteczniejsze monitorowanie i reakcję sił operacji i ich partnerów w związku z przeciwdziałaniem zagrożeniom bezpieczeństwa morskiego.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.