• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Alarm. Zbiornikowiec-zombie na Bałtyku

Około 2 500 statków szarej floty przewozi ropę naftową z krajów objętych sankcjami, do krajów które te sankcje nałożyły lub udają, że nałożyły. Do nich dołączyły zbiornikowce-zombie. - Objęte sankcjami zbiornikowce systematycznie przejmują „martwe” identyfikacyjne numery statków IMO [głównie statków złomowanych – MG] i numery istniejących statków, ukrywają się za fałszywymi banderami, aby kontynuować handel pod nazwami innych zbiornikowców – alarmuje Lloyd’s List w najnowszej analizie wykonanej we współpracy z SynMax Intelligence

20.11.2025, 09:39
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO

Chińska stocznia CIMC Raffles zorganizowała w swojej stoczni w Longkou ceremonię chrztu i przekazania samochodowca (PCTC) NOCC Pacific dla norweskiego przewoźnika Norwegian Car Carriers (NOCC). Posiadający dwupaliwowy napęd statek ma wyróżniać się też zgodnością z najnowszymi wytycznymi Międzynarodowej Organizacji Morskiej w kontekście dekarbonizacji żeglugi i ograniczania emisji CO2.

19.11.2025, 13:36
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Polska bunkierka LNG - strategiczna konieczność w dobie żeglugi Net-Zero oraz możliwość rozwoju dla polskich firm sektora morskiego

Zmiany klimatu, a co za tym idzie konieczność transformacji energetycznej to już niezaprzeczalny fakt. W świetle przyjętej w 2023 roku strategii GHG dla żeglugi morskiej (2023 IMO Strategy on Reduction of GHG Emissions from Ships) po raz pierwszy w historii międzynarodowego sektora morskiego przyjęte zostały wiążące cele dekarbonizacyjne. Za priorytet postawiono redukcję emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 20% do roku 2030, następnie o co najmniej 70% do roku 2040, aż do osiągnięcia net-zero około roku 20501.

07.11.2025, 14:44
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

16,5 mln USD za leasing okrętowego reaktora? Analiza o wykorzystaniu atomu w żegludze [RAPORT DNV]

Opublikowany właśnie raport firmy DNV wskazuje, że rosnące wymagania środowiskowe oraz zakładany cel zerowej emisji netto w sektorze morskim ponownie przyciągają uwagę do napędu jądrowego – mimo że od ponad 40 lat nie powstał komercyjny statek handlowy z takim napędem. Technologia jądrowa może stać się jednym z elementów transformacji energetycznej w żegludze. Koszt rocznego leasingu średniej wielkości reaktora szacowany jest na ponad 16 mln USD.

05.11.2025, 05:02
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Rolls-Royce z powodzeniem testuje swój pierwszy silnik okrętowy zasilany wyłącznie metanolem

Firma Rolls-Royce przeprowadziła na swoim stanowisku badawczym w Friedrichshafen testy swojego silnika okrętowego zasilanego wyłącznie metanolem. Wspólnie z partnerami uczestniczącymi w projekcie badawczym meOHmare inżynierowie, firmy mieli osiągnąć tym samym ważny kamień milowy na drodze do opracowania neutralnych dla klimatu i przyjaznych dla środowiska rozwiązań napędowych dla żeglugi morskiej.

29.10.2025, 13:25
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Jak napędzać żeglugę przyszłości, czyli zamawianie nieistniejących statków [DEBATA]

"Transformacja energetyczna na statkach i w transporcie morskim" - to kolejna debata podczas 5. Rejsu z Gospodarką Morską. Wnioski z debaty ekspertów są co najmniej niepokojące. Dramatycznie brakuje paliw niskoemisyjnych, a jednocześnie najwięksi i najbogatsi armatorzy eskalują wyścig technologiczny, na który nie stać mniejszych operatorów.

24.10.2025, 04:50
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Dekarbonizacja żeglugi i portów - rola wodoru [PCHET 2025]

Wodór odgrywa kluczową rolę w transformacji energetycznej, stanowiąc alternatywę dla paliw kopalnych oraz wspierając dekarbonizację przemysłu i transportu. Tematowi dekarbonizacji transportu morskiego z udziałem wodoru przyjrzeli się eksperci podczas panelu: "Dekarbonizacja żeglugi i portów - rola wodoru", który miał miejsce na Polish Conference for Hydrogen Energy and Technologies (PCHET) 2025.

19.10.2025, 21:00
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

HMM inwestuje 2,8 mld dolarów w nowe, ekologiczne statki

Południowokoreański armator HMM ogłosił inwestycję wartą 4 biliony KRW (ok. 2,8 mld USD), obejmującą budowę nowych jednostek napędzanych LNG oraz bardzo dużych tankowców (VLCC). Zamówienia realizowane będą przez HD Hyundai Heavy Industries i Hanwha Ocean, a dostawy przewidziano na lata 2027–2028.

17.10.2025, 15:56
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Dekarbonizacja przemysłu z wodorem - przełom czy wciąż obietnica [PCHET 2025]

Wodór postrzegany jest jako kluczowy element w dekarbonizacji przemysłu ciężkiego, ale czy jego potencjał rzeczywiście przekłada się na praktyczne zastosowania? Na to pytanie odpowiedzieli eksperci podczas pierwszego dnia Polish Conference for Hydrogen Energy and Technologies (PCHET) 2025, podczas panelu zatytułowanego: "Dekarbonizacja przemysłu z wodorem - przełom czy wciąż obietnica".

16.10.2025, 19:55
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2025. Olbrzymie zainteresowanie sprawami branży

Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2025 to tradycja ciągnąca się już przez 1/4 historii miasta. Właśnie zakończyła się XXIV edycja tej konferencji, na której dyskutowane są najważniejsze wyzwania i idee sektora morskiego, bardzo często z Gdynią, jako miastem morskim, w tle.

13.10.2025, 05:00
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.