W szczecińskiej stoczni MSR Gryfia zwodowano lodołamacz liniowy "Nerpa". Statek jest jednym z dwóch lodołamaczy, które powstają w tym roku dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
Wodowanie odbyło się poprzez położenie lodołamacza na specjalnej platformie przez suwnice. Następnie statek został przewieziony na pochylnię, a później umieszczony w wodzie. Teraz, po zwodowaniu, będzie jeszcze wyposażany.
"Nerpa" będzie służyć do rozszerzania rynny w lodzie wyłamanej przez lodołamacze czołowe a także jej wyłamywanie w obszarze niedostępnym dla większych lodołamaczy czołowych. Może pływać w zwartej krze lub śryżu, aby zapobiegać ich zatrzymywaniu się i powstawaniu zatorów. Jednostka będzie wyposażona w najnowocześniejsze systemy sterowania oraz nawigacji. Dodatkowo zostanie przystosowana do działań przeciwpożarowych, ratowniczych i prac hydrograficznych. Napęd lodołamacza stanowi silnik główny napędzający śrubę stałą.
Nadzór nad budową sprawował Polski Rejestr Statków z udziałem inspektorów Placówki w Szczecinie. Polski klasyfikator będzie również sprawował nadzór nad eksploatacją jednostki przez armatora.
To kolejny lodołamacz zbudowany dla Gdańska. Wcześniej zwodowano lodołamacz czołowy "Puma" i liniowy "Narwal". Wodowanie kolejnej jednostki, "Manat", zaplanowano na przyszły miesiąc. Nowe jednostki uzupełnią obecną flotę lodołamaczy, na którą składają się statki zwodowane w latach 80 ubiegłego wieku.
Projekt "Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk" jest dofinansowany w wysokości 85% przez Unię Europejską. Budżet wynosi 74 mln zł.
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries