W szczecińskiej stoczni MSR Gryfia zwodowano lodołamacz liniowy "Nerpa". Statek jest jednym z dwóch lodołamaczy, które powstają w tym roku dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
Wodowanie odbyło się poprzez położenie lodołamacza na specjalnej platformie przez suwnice. Następnie statek został przewieziony na pochylnię, a później umieszczony w wodzie. Teraz, po zwodowaniu, będzie jeszcze wyposażany.
"Nerpa" będzie służyć do rozszerzania rynny w lodzie wyłamanej przez lodołamacze czołowe a także jej wyłamywanie w obszarze niedostępnym dla większych lodołamaczy czołowych. Może pływać w zwartej krze lub śryżu, aby zapobiegać ich zatrzymywaniu się i powstawaniu zatorów. Jednostka będzie wyposażona w najnowocześniejsze systemy sterowania oraz nawigacji. Dodatkowo zostanie przystosowana do działań przeciwpożarowych, ratowniczych i prac hydrograficznych. Napęd lodołamacza stanowi silnik główny napędzający śrubę stałą.
Nadzór nad budową sprawował Polski Rejestr Statków z udziałem inspektorów Placówki w Szczecinie. Polski klasyfikator będzie również sprawował nadzór nad eksploatacją jednostki przez armatora.
To kolejny lodołamacz zbudowany dla Gdańska. Wcześniej zwodowano lodołamacz czołowy "Puma" i liniowy "Narwal". Wodowanie kolejnej jednostki, "Manat", zaplanowano na przyszły miesiąc. Nowe jednostki uzupełnią obecną flotę lodołamaczy, na którą składają się statki zwodowane w latach 80 ubiegłego wieku.
Projekt "Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk" jest dofinansowany w wysokości 85% przez Unię Europejską. Budżet wynosi 74 mln zł.
Ulstein przekazuje statek CSOV Olympic Boreas. W jego budowie brała udział stocznia CRIST
Indyjska branża okrętowa nie zwalnia tempa i woduje pierwszą fregatę
Mapa historycznej Stoczni Gdańskiej
Fincantieri podpisuje z Carnival Corporation umowę na trzy wielkie statki wycieczkowe
„Freedom & Solidarity” w Gdyni, w stoczni CRIST
Stawki frachtowe kontenerowców wróciły do szczytów z 2022 r.