24 lutego do powstającego nabrzeża T3 w gdańskim terminalu Baltic Hub przybył statek CMA CGM Tivoli. Było to wyjątkowe wydarzenie, gdyż kontenerowiec stał się pierwszym statkiem, który tam zawinął. Miało to charakter testowy, związany z przygotowaniem i sprawdzeniem infrastruktury przed rozpoczęciem jeszcze w tym roku regularnej działalności przeładunkowej.
Przybyły do Portu Gdańsk statek to kontenerowiec pływający pod banderą maltańską. CMA CGM Tivoli (IMO: 9961312) to nowy statek francuskiego operatora, prowadzący działalność od 2024 roku. Ma 205 metrów długości i 30 metrów szerokości, a jego ładunkowość to 32245 GT.
Testowe zawinięcie to ważny moment w związku z trwającą od dwóch lat nabrzeża T3 w gdańskim Baltic Hub, gdyż jest to znak, że niedługo rozpocznie się tam regularna obsługa statków. W niedalekiej przyszłości przypłynie tam, w ramach oficjalnego serwisu, pierwszy statek oceaniczny.
Zgodnie z planem T3 będzie przeznaczony do przeładunku i magazynowania kontenerów. Sam plac ma powierzchnię 36 ha i został wyposażony w nabrzeże głębokowodne o łącznej długości 717 metrów i głębokości 18 metrów, co pozwoli na obsługiwanie największych, 400-metrowych statków kontenerowych. Infrastruktura ma zapewnić także zwiększenie przepustowości i przeładunków portowych, wpływając pozytywnie na rozwój gospodarczy kraju, jak i całej Europy Środkowo-Wschodniej.
Koszt inwestycji to ok. 2 mld zł, a jej generalnym wykonawcą jest spółka Budimex. Obecnie na placu budowy trwają ostatnie prace, a część infrastruktury została już przekazana przez wykonawcę spółce Baltic Hub. Oficjalne otwarcie terminala zaplanowane jest na czerwiec tego roku, ale rozpocznie on operacje już wcześniej.
W październiku ub. r. do gdańskiego terminala dotarły tam pierwsze suwnice STS, przeznaczone do prowadzenia przeładunków kontenerowych. Nowy teren zostanie wyposażony łącznie w siedem suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie, oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach.
Wraz z zakończeniem robót, a także wyposażenia terminala i przekazania go do regularnej eksploatacji, stanie się jednym z największych tego rodzaju obiektów nie tylko na Bałtyku, ale na całym kontynencie. Inwestycja ta pozwoli także na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy, na czym zyska krajowa branża portowa.
Obok prac przy nabrzeżu T3 trwa również przedsięwzięcie przy T5, także znajdującym się w Baltic Hub w Porcie Gdańsk. Na placu budowy naniesiono już pierwszy piasek, rozpoczęło się także instalowanie ścianek obudowy terminala. Zgodnie z planem terminal T5 przy Baltic Hub, który będzie pełnił funkcję bazy instalacyjnej dla projektów morskiej energetyki wiatrowej PGE Baltica, już rośnie.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął