• <

Ważny etap przygotowań nabrzeża T3 za nami. Odbyło się testowe zawinięcie statku

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Ważny etap przygotowań nabrzeża T3 za nami. Odbyło się testowe zawinięcie statku
Fot. GospodarkaMorska.pl

24 lutego do powstającego nabrzeża T3 w gdańskim terminalu Baltic Hub przybył statek CMA CGM Tivoli. Było to wyjątkowe wydarzenie, gdyż kontenerowiec stał się pierwszym statkiem, który tam zawinął. Miało to charakter testowy, związany z przygotowaniem i sprawdzeniem infrastruktury przed rozpoczęciem jeszcze w tym roku regularnej działalności przeładunkowej.

Przybyły do Portu Gdańsk statek to kontenerowiec pływający pod banderą maltańską. CMA CGM Tivoli (IMO: 9961312) to nowy statek francuskiego operatora, prowadzący działalność od 2024 roku. Ma 205 metrów długości i 30 metrów szerokości, a jego ładunkowość to 32245 GT.

Testowe zawinięcie to ważny moment w związku z trwającą od dwóch lat nabrzeża T3 w gdańskim Baltic Hub, gdyż jest to znak, że niedługo rozpocznie się tam regularna obsługa statków. W niedalekiej przyszłości przypłynie tam, w ramach oficjalnego serwisu, pierwszy statek oceaniczny.

Zgodnie z planem T3 będzie przeznaczony do przeładunku i magazynowania kontenerów. Sam plac ma powierzchnię 36 ha i został wyposażony w nabrzeże głębokowodne o łącznej długości 717 metrów i głębokości 18 metrów, co pozwoli na obsługiwanie największych, 400-metrowych statków kontenerowych. Infrastruktura ma zapewnić także zwiększenie przepustowości i przeładunków portowych, wpływając pozytywnie na rozwój gospodarczy kraju, jak i całej Europy Środkowo-Wschodniej.

Koszt inwestycji to ok. 2 mld zł, a jej generalnym wykonawcą jest spółka Budimex. Obecnie na placu budowy trwają ostatnie prace, a część infrastruktury została już przekazana przez wykonawcę spółce Baltic Hub. Oficjalne otwarcie terminala zaplanowane jest na czerwiec tego roku, ale rozpocznie on operacje już wcześniej. 

W październiku ub. r. do gdańskiego terminala dotarły tam pierwsze suwnice STS, przeznaczone do prowadzenia przeładunków kontenerowych. Nowy teren zostanie wyposażony łącznie w siedem suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie, oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach.

Wraz z zakończeniem robót, a także wyposażenia terminala i przekazania go do regularnej eksploatacji, stanie się jednym z największych tego rodzaju obiektów nie tylko na Bałtyku, ale na całym kontynencie. Inwestycja ta pozwoli także na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy, na czym zyska krajowa branża portowa.

Obok prac przy nabrzeżu T3 trwa również przedsięwzięcie przy T5, także znajdującym się w Baltic Hub w Porcie Gdańsk. Na placu budowy naniesiono już pierwszy piasek, rozpoczęło się także instalowanie ścianek obudowy terminala. Zgodnie z planem terminal T5 przy Baltic Hub, który będzie pełnił funkcję bazy instalacyjnej dla projektów morskiej energetyki wiatrowej PGE Baltica, już rośnie.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.