Po ponad dwóch latach prac zbliża się moment, kiedy swoją działalność rozpocznie terminal T3, znajdujący się w Baltic Hubie w Porcie Gdańsk. Infrastruktura ma zapewnić zwiększenie przepustowości i przeładunków portowych, wpływając pozytywnie na rozwój gospodarczy kraju, jak i całej Europy Środkowo-Wschodniej.
Po zakończeniu robót, wyposażeniu terminala i przekazaniu go do eksploatacji, będzie to jeden z największych obiektów nie tylko na Bałtyku, ale na całym kontynencie. Inwestycja ta pozwoli także na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy.
Zgodnie z planem Baltic Hub T3 będzie przeznaczony do przeładunku i magazynowania kontenerów. Sam plac ma powierzchnię 36 ha i został wyposażony w nabrzeże głębokowodne o łącznej długości 717 metrów i głębokości 18 metrów, co pozwoli na obsługiwanie największych, 400-metrowych statków kontenerowych.
Co istotne, w październiku ub.r. dotarły tam pierwsze suwnice STS, przeznaczone do prowadzenia przeładunków kontenerowych. Nowy teren zostanie wyposażony łącznie w siedem suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie, oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach.
Koszt inwestycji to ok. 2 mld zł. Jej generalnym wykonawcą jest spółka Budimex.
Obecnie na placu budowy trwają ostatnie prace. Część infrastruktury została już przekazana przez wykonawcę spółce Baltic Hub. Oficjalne otwarcie terminala zaplanowane jest na czerwiec tego roku, ale rozpocznie on operacje już wcześniej. Testowe zawinięcie i obsługa statku typu feeder zaplanowane jest już na następny tydzień, zaś po nim do nowego nabrzeża po raz pierwszy w ramach oficjalnego serwisu przypłynie statek oceaniczny.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął