W gdyńskiej stoczni Crist S.A. rozpoczęła się 19 stycznia br. budowa nowego kablowca. Zlecenie jest realizowane dla Ulstein, na podstawie zawartej cztery miesiące wcześniej umowy z Nexans Marine Operations AS, firmy która będzie operatorem nowego statku. Głównym wykonawcą budowy jest stocznia Ulstein Verft.
Przyszły statek otrzymał numer budowy 317, W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele polskiej jak i norweskiej stoczni, a także zamawiającego. Projekt jednostki opiera się na podobnej o nazwie Nexans Aurora, którą dostarczono armatorowi w 2021 roku. Projekt wykonała firma Skipsteknisk. W stoczni Crist jednostka zostanie także częściowo doposażona.
Głównym aktem ceremonii było uruchomienie przecinarki, co oficjalnie rozpoczęło budowę jednostki. Tego aktu dokonał Knut Flage, kierownik techniczny projektu budowy statków w firmie Nexans
- Cieszymy się z rozpoczęcia produkcji i kontynuowania dobrej współpracy z firmami Nexans, Crist i Skipsteknisk - podkreślił Runar Toftesund kierownik projektu w Ulstein Verft.
- Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że możemy rozpocząć prace nad konstrukcją stalową w Crist. Dobra współpraca projektowa i inżynieryjna w ostatnich miesiącach pomiędzy projektantem, stocznią i armatorem pozwala nam na terminowe rozpoczęcie produkcji - podkreślił Frode Beyer, kierownik projektu w Nexans.

Fot. Ulstein

Fot. Ulstein
Kablowiec będzie miał 149,9 metrów długości i 31 metrów szerokości. Jego załoga ma liczyć 90 osób. W swoim wyposażeniu ma posiadać trzy poziome szpule o pionowej osi obrotu, przeznaczone do przenoszenia i układania kabli. Znajdująca się na pokładzie główna szpula ma posiadać udźwig do 10 000 ton (waga kabli), natomiast umieszczona pod pokładem, mniejsza, pojemność do 3 500 ton. Ponadto również wewnątrz statku ma znajdować się także kosz na kable światłowodowe o udźwigu do 450 ton. Oznacza to blisko 14 000 ładowności kabli, które mogą być układane z pokładu statku.
Jednostka jest przeznaczona do transportu i układania na dnie (lub pod nim) różnego rodzaju kabli podmorskich, a także podnoszenia ich oraz przeprowadzania inspekcji i napraw. W trakcie prac ma być zdolna do ułożenia do czterech kabli jednocześnie. Statek ma także skutecznie działać nawet w trudnych warunkach pogodowych i pochwalić się wyjątkową zwrotnością i zdolnością do utrzymywania pozycji na wodzie. Ma to zapewnić nowoczesny system dynamicznego pozycjonowania, dzięki któremu jednostka będzie mogła nie tylko pozostać w miejscu bez potrzeby opuszczania kotwicy, ale w razie konieczności obracać się wokół własnej osi, jeśli zajdzie taka potrzeba.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek