W należącej do Vard stoczni w Tulcea w Rumunii odbyło się wodowanie statku do układania kabli (CLV) dla Prysmian. To drugi, po Leonardo da Vinci, nowoczesny statek, który ma stanowić wzmocnienie możliwości firmy w zakresie układania kabli podwodnych z racji na rosnącą liczbę zleceń w tym zakresie. Dostawa statku o nazwie Monna Lisa jest zaplanowana na 2025 rok.
Zamówienie zostało złożone pod koniec listopada 2022 roku. Włoska firm zainwestowała blisko 200 mln euro w nowy statek i dostosowanie jego sprzętu kablowego o wartości około 40 mln euro. Monna Lisa zostanie też wyposażona w pakiet akumulatorów o łącznej mocy 3 MW. Po osiągnięciu gotowości operacyjnej nowa jednostka będzie dedykowana do realizacji projektu Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW) w USA, Neuconnect Energy Link oraz systemów kablowych przyłączeniowych do morskich sieci wiatrowych Dolwin4 i Borwin4 w Niemczech.
- To kamień milowy na drodze do dostarczenia naszego nowego statku w 2025 roku. Trudno było ulepszyć tak udaną jednostkę jak Leonardo da Vinci. Staramy się jednak, aby na Monna Lisa znalazły się najlepsze ekologiczne rozwiązania, jakie może zaoferować rynek - powiedział Davide Leoni, szef zespołu ds. nowobudowanych statków w Prysmian.
Monna Lisa ma być statkiem zarówno przyjaznym wobec środowiska, jak i wydajnym w swojej pracy, charakteryzując się dużą prędkością nawigacyjną. Dzięki temu sam proces układania kabli ma być szybszy, umożliwiając tym samym ogólny spadek emisji CO2 i zmniejszenie zużycia paliwa o około 40% w porównaniu z tradycyjnym statkiem do układania kabli. Ponadto oczekuje się, że wyposażenie nowej jednostki w ekologiczne silniki zmniejszą emisję tlenku azotu (NOX) nawet o 85%. Będzie też wyposażony w podobny sprzęt do układania kabli, taki jak linia do układania z zwijaczem kabli przystosowanym do instalacji na wodach o głębokości do 3000 metrów, linia z silnikami kablowymi o zwiększonej elastyczności operacyjnej, a także dwa bębny kablowe o nośności 7000 i 10 000 ton, które zapewniają zdolność załadunku kabli. Statek będzie wyposażony w najnowocześniejsze systemy pozycjonowania i nawigacji morskiej DP3, a maksymalna prędkość tranzytowa będzie przekraczać 16 węzłów. Długość statku wynosi 171 metrów.
Wodowanie ma stanowić istotny kamień milowy w tym przedsięwzięciu. Nowy statek będzie szóstym we flocie Prysmian. Z racji na specyficzną budowę jednostki cała procedura wodowania była rozłożona na kilka dni, stąd proces na pierwszy rzut oka nie wyglądał spektakularnie. Najpierw statek został przetransportowany z doku montażowego na barkę Atlante, która weszła na głębszą wodę w obrębie basenu stoczniowego, gdzie zaczęła się zanurzać, dzięki czemu nowy kablowiec można było sprawdzić w zakresie unoszenia się na wodzie i pływalności. Następnie Monna Lisa została odholowana na nabrzeże, gdzie statek przygotowano do dalszego etapu prac stoczniowych, co wiąże się z wyjątkową wyprawą. Z Rumuni przez Dunaj jednostka ma być odholowana na Morze Śródziemne i pokonując trasę opływając całą Europę trafi do stoczni Vard w norweskim Søvik w celu doposażenia, uruchomienia systemów, testów i ostatecznie dostawy zamawiającemu.
Flota Prysmian składa się obecnie z pięciu kablowców, w tym 35-letniego Giulio Verne, wykorzystywanego głównie do instalacji kabli eksportowych morskich farm wiatrowych Cable Enterprise, barkę do instalacji kabli na płytkich wodach Ulisse, małą barkę przeznaczoną do operacji w bardzo płytkich wodach i strefach międzypływowych Barbarossa, oraz kablowiec Leonardo da Vinci, przyjęty w 2021 roku i wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów