Ukraińska Spółka Żeglugi Dunajskiej (Українське Дунайське пароплавство, UDP) wystawiła na aukcję sześć leciwych jednostek morskich. W ramach optymalizacji chce skoncentrować się na żegludze rzecznej na Dunaju i Dnieprze.
Ukraińska Spółka Żeglugi Dunajskiej to państwowy armator. Spółka ogłosiła właśnie aukcję sześciu statków morskich, które wcześniej eksploatowane były na morzach Czarnym, Azowskim i Śródziemnym. UDP ogłosiła, że sprzedaż jest „bolesną, ale jedyną słuszną decyzją”, bo chce skoncentrować się na żegludze między portami rzecznymi na Dunaju i Dnieprze. Statki zatem nie generują przychodów dla spółki.
Aukcja ma się rozpocząć 13 grudnia. Jej przedmiotem jest sześć jednostek typu Izmail. UDP chce je sprzedaż jako jedną partię. Minimalna kwota, jaką spółka chce otrzymać w zamian, to ok. 10,6 mln dolarów. Trzeba jednak zaznaczyć, że spośród sześciu statków zaledwie dwa są gotowe do operacji od zaraz. Są to Vilkovo (IMO 8918382) oraz Izmail (IMO 8918344). Pozostałe statki: Tatarbunary, Viana do Castelo, Kiliya i Reny, wymagają renowacji przed powrotem do eksploatacji.
Wszystkie statki pochodzą z tej samej serii Izmail. To jednostki typu general cargo zbudowane w Portugalii w latach 1992-93, każdy z nich ma nośność 3700 DWT i dwie duże ładownie. Statki mogą pływać zarówno po morzach i oceanach, jak i po rzekach. Przed wojną w Ukrainie statki pływały na czarterach bez załogi. UDP planowało poddać wszystkie statki remontom, jednak do 2023 roku ukończono prace jedynie na Izmail i Vilkovie. Następny w kolejności miał być Reny, ale po spadku stawek frachtowych przywrócenie statków do eksploatacji stało się nieopłacalne. UDP podało także, że po zniesieniu blokady ukraińskich portów morskich stawki frachtowe spadły, bo do gry wróciły prywatne firmy, które mogły klientom przedstawić lepsze oferty niż spółka państwowa.
UDP analizowało także przekazanie jednostek w czarter, ale dochód z tego tytułu nie pokryłby kosztów utrzymania i konserwacji jednostek. Spółka nie chce wydawać dalej pieniędzy na utrzymanie statków w stanie spoczynku, tym bardziej, że ze względu na swój wiek podlegają one teraz dodatkowym wymogom certyfikacyjnym.
Spółka poinformowała też, że Izmail i Vilkovo, będące w stanie operacyjnym, wzbudziły zainteresowanie na rynku. UDP liczy jedak, że uda się sprzedać wszystkie sześć statków w pakiecie, a prywatny odbiorca będzie w stanie wyremontować statki, by zwiększyć zdolności transportowe w regionie Ukrainy.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii