oprac. MN
ORP Bałtyk powrócił do macierzystego portu wojennego w Gdyni po zakończonym remoncie stoczniowym. Okręt przechodził naprawę główną połączoną z modernizacją systemu podawania paliwa i materiałów trwałych metodą burtową.
– Remont przebiegał bardzo sprawnie. W niektóre dni na okręcie jednocześnie pracowało ponad stu pracowników z różnych firm. Wynikało to z szerokiego zakresu prac związanych z naprawą główną oraz bardzo restrykcyjnych terminów zawartych w umowie – mówi dowódca okrętu kpt. mar. Krzysztof Duszyński. – Ponadto modernizacji został poddany system do podawania paliwa metodą burtową, który jest projektem prototypowym. Obecnie jesteśmy jedynym okrętem w Marynarce Wojennej, który może uzupełniać inne jednostki w paliwo metodą burta w burtę podczas ruchu okrętów
Remont zbiornikowca paliwowego Bałtyk (jednostka typu ZP-1200M) trwał 13 miesięcy. Wszystkie prace remontowo – modernizacyjne wykonywała firma Net-Marine na terenie stoczni Makrum Pomerania w Szczecinie.
ORP Bałtyk obecnie posiada zdolność do podawania paliwa z prawej i lewej burty oraz od strony rufy, zgodnie ze standardami NATO. Wydajność systemu RAS (Replenishment At Sea – uzupełnianie zapasów na morzu) waha się w granicy 40-70 m3/h, a ograniczona jest średnicą zamontowanego węża, która wynosi 2,5 cala (65 mm). Dodatkową funkcją zmodernizowanego systemu jest możliwość bezpiecznego podawania materiałów suchych (do 250 kg) podczas ruchu okrętu, na odpowiednio dużej odległości od powierzchni morza.
W ramach naprawy głównej (poza opisanym powyżej systemem RAS), na zbiornikowcu ORP Bałtyk, wykonano remont kapitalny silników głównych oraz przekładni redukcyjnych, wymianę systemu centralnego ogrzewania, montaż systemu klimatyzacji oraz nawiewu na wszystkich kondygnacjach, zamontowanie stacji uzdatniania wody (również ładunkowej), zamontowanie systemu neutralizacji fekaliów, naprawa średnia zestawów artyleryjskich, wymiana łodzi ratunkowych, całkowita wymiana poszycia, mebli oraz oświetlenia wewnątrz okrętu, zamontowanie systemu sterowania instalacjami paliwowymi i balastowymi.
Zbiornikowiec służy w marynarce Wojennej od 1991 roku. Ma 85 metrów długości i 13 szerokości, osiąga prędkość 15 węzłów. Jest uzbrojony w dwie armaty kalibru 23 milimetrów.
Po remoncie okręt wrócił do stałej służby.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów