Fundacja na rzecz Energetyki Zrównoważonej (FNEZ) zakończyła cykl spotkań konsultacyjnych przedstawicieli środowisk rybackich z Darłowa, Łeby i Ustki z inwestorem – spółką Polenergia Bałtyk III. Spotkania odbyły się w ramach kampanii komunikacji i edukacji społecznej dla Morskiej Farmy Wiatrowej Bałtyk Środkowy III (MFW BSIII).
Projekt farmy zakłada budowę do 120 elektrowni wiatrowych w obszarze wyłącznej strefy ekonomicznej Morza Bałtyckiego o łącznej mocy nominalnej do 1,2 GW wraz z infrastrukturą przyłączeniową. Inwestycja zlokalizowana będzie 23 km od linii brzegowej na wysokości miejscowości Łeba i gminy Smołdzino. Do udziału w konsultacjach zapraszane były wszystkie organizacje zrzeszające rybaków w danej lokalizacji oraz zarządy portów i władze samorządowe.
W spotkaniach uczestniczył inwestor – spółka Polenergia Bałtyk III oraz eksperci Morskiego Instytutu Rybackiego (MIR), którzy byli odpowiedzialni za przeprowadzenie badań w zakresie ichtiofauny i wpływu MFW BSIII na ryby i rybołówstw. FNEZ pełnił rolę moderatora spotkań.
Celem spotkań było zaprezentowanie przedstawicielom środowisk rybackich projektu MFW BSIII, wyników z przeprowadzonych badań środowiskowych zrealizowanych na potrzeby raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (raport ooś), ale przede wszystkim poznanie wątpliwości i oczekiwań ze strony środowisk rybackich. Obawy w głównej mierze dotyczyły oddziaływania inwestycji na rybołówstwo: wpływu na ryby, możliwości prowadzenia połowów na obszarze MFW BSIII, możliwości przepływania przez farmę oraz rekompensat wypłacanych w przypadku strat.
Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości, inwestor zapewnił że:
• na potrzeby raportu ooś przeprowadzone były szczegółowe badania środowiska morskiego, które wykazały, że realizacja projektu MFW BSIII na żadnym z etapów (planowanie, budowa, eksploatacja, likwidacja) nie wywoła znaczących negatywnych oddziaływań na ryby,
• ostateczna decyzja o możliwości przepływania i prowadzenia połowów na obszarze farmy leży po stronie Urzędu Morskiego w Słupsku. Sam inwestor nie będzie zabiegał o wprowadzenie zakazów, widzi również możliwość prowadzenia połowów pod warunkiem stosowania narzędzi, które nie będą ingerować w dno,
• jest otwarty na rozmowy w zakresie kompensacji strat dla rybołówstwa ale dopiero na etapie, w którym możliwe będzie dokładne i realne oszacowanie tych strat w sposób akceptowalny przez wszystkie strony.
Oprócz oddziaływań na rybołówstwo został omówiony wpływ na regionalny przemysł. Z doświadczeń zagranicznych oraz rozmów inwestora z dostawcami wynika, że w zależności od wielkości polskiego rynku morskich farm wiatrowych od 50% do 100% komponentów może być produkowane w fabrykach zlokalizowanych na terenie Polski. Eksploatacja MFW BSIII będzie również wymagała utworzenia bazy dostawczej oraz bazy obsługowo-serwisowej w oparciu o porty polskiego wybrzeża, co będzie stanowiło impuls do rozwoju dla lokalnych ośrodków rybackich i utworzenia nowych miejsc pracy.
Nagrania ze spotkań oraz pisemne podsumowanie zamieszczono na stronie projektu Morskiej Farmy Wiatrowej Bałtyk Środkowy III pod adresem: www.baltyk3.pl
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii