Paweł Kuś
Zakończył się proces połączenia koncernu Royal Dutch Shell z BG Group. Transakcja opiewa na gigantyczną kwotę 69 mld dolarów. Shell, który kupił wszystkie udziały w brytyjskiej firmie, nabył tym samym prawa do wielu nietkniętych pokładów gazu ziemnego w Brazylii czy w Wschodniej Afryce i stał się liderem w sprzedaży tego surowca.
Dotychczasowi udziałowcy BG Group otrzymali w ramach transakcji 0,44 akcji nowej emisji Shell oraz 3,83 funta za każdą akcję brytyjskiego koncernu. Oznacza to, że akcjonariusze BG Group mają łącznie 17 proc. udziałów w Shellu. Shell ma nadzieję, że fuzja umożliwi wygenerowanie synergii o wartości ok. 2,5 mld rocznie.
- W wyniku naszej fuzji powstała większa, silniejsza firma, gotowa do walki na trudnym obecnie rynku ropy i paliw – powidział Jorma Ollila, prezes Shella.
Zyskują na tym wszyscy, a w szczególności akcjonariusze BG, którzy w Shellu będą mogli liczyć na niezwykle korzystny system dywident.
- Shell zyskał dzięki nam wiele złóż na całym świecie oraz przemysł produkujący paliwo LNG. My z kolei dzięki ich wsparciu możemy przyśpieszyć wydobycie surowców i zmniejszyć ryzyko finansowe – powiedział z kolei Andrew Gould, prezes BG.
Zakup brytyjskiego koncernu powiększy o 28 proc. zasoby gazu i ropy Shella. Koncern zyska także palmę pierwszeństwa w produkcji paliwa LNG, dzięki przejęciu ogromnej floty tankowców i gazoportów. Analitycy z holenderskiego koncernu liczą, że te aktywa w 2020 roku osiągną przychody rzędu 15-20 mld rocznie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii