PMK
W ciągu ostatniej dekady aż o 18,2 proc. rocznie rosła wymiana handlowa Chin z krajami leżącymi wzdłuż Morskiego Szlaku Jedwabnego. Jej udział w łącznych obrotach towarowych w Państwie Środka wzrósł dzięki temu do 20 proc. Z czasem ten szlak ma dodatkowo zyskać na znaczeniu.
Chińskie firmy przez ostatnie 10 lat zwiększyły nakłady na inwestycje zagraniczne aż o 44 proc., do 9,27 mld dolarów. To dało roczny wzrost ok. 44 proc. - wynika z informacji Państwowej Administracji Oceanicznej Chin.
"Jeden Pas i Jeden Szlak", którego części jest Morski Szlak Jedwabny, to projekt promowany przez administrację prezydenta Chin Xi Jinpinga od jesieni 2013 roku. Składa się z odcinka lądowego prowadzącego ze starożytnej stolicy Chin Xianu do Wenecji oraz morskiego prowadzącego z leżącego nad Cieśniną Tajwańską miasta Quanzhou do greckiego portu w Pireusie.
Docelowo szlak morski i lądowy (uzupełniony linią kolejową) mają się połączyć, tworząc pętlę. Chińskie władze nie kryją swoich intencji. Multimiliardowy program ma zmienić obraz światowej polityki i gospodarki, oczywiście na korzyść Państwa Środka. Szlak Jedwabny bowiem otworzy wiele rynków zbytu dla chińskiej gospodarki, która produkuje na potęgę.
- Obecnie państwowy sektor biznesowy osiąga przeciętnie zwrot 4 proc. z inwestycji. W przypadku szlaku jedwabnego ten zwrot będzie wynosił od 10 do 15 proc. - czytamy w raporcie agencji Barclays.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody