Naukowcy z angielskiego Uniwersytetu Plymouth do spółki ze specjalistami z firmy MSubs oraz architektami z Shuttleworth Design rozpoczęli projekt budowy pierwszego na świecie bezzałogowego statku. Zamierzają nim przekroczyć Atlantyk.
Jednostka o nazwie The Mayflower Autonomous Research Ship (pk. MARS) będzie zasilana odnawialnymi źródłami energii. Będzie także wyposażona w szereg dronów, które w czasie podróży będą przeprowadzać eksperymenty. Statek ma być gotowy w przeciągu 2,5 lat, a pierwszy rejs odbędzie się w 2020 roku – 400-setnej rocznicy lądowania żaglowca Mayflower z pierwszymi kolonistami w Ameryce Północnej.
- MARS będzie prawdziwym przełomem w branży morskiej. Będzie to swoista platforma naukowa zdolna do przeprowadzenia wielu eksperymentów w czasie podróży. Nasza jednostka będzie także testem nowych systemów nawigacji oraz alternatywnych form napędzania statku energią. Jej powstawanie to będzie także świetny materiał dydaktyczny dla studentów – powiedział prof. Kevin Jones z Uniwersytety Plymouth.
Budowę statku poprowadzi lokalna firma z Plymouth – MSubs. Z racji tego, że nawigacja bezzałogowa stoi w sprzeczności z obecnymi regulacjami morskimi, firma już prowadzi negocjacje z firma certyfikującymi i klasyfikującymi.
- W transporcie lądowym i morskim już istnieją bezzałogowe jednostki, czas więc wpuścić je też na morze – powiedział dyrektor zarządzający Msubs, Brett Phaneuf. - Póki co nie udało się zaszczepić tej technologii w branży morskiej. To dziwi, biorąc pod uwagę, że możemy wysłać w pełni autonomiczny pojazd na Marsa. Dlaczego więc nie wysłać autonomicznego statku na morze? Dzięki MARS-owi sprawdzimy ostatecznie, czy to jest możliwe – dodaje.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii