oprac. MN
Szwedzki koncern energetyczny nie zwalnia tempa w rozwoju potencjału morskiej energetyki wiatrowej. Vattenfall zrealizuje kolejny projekt morskiej farmy wiatrowej. Tym razem chodzi o położoną na Morzu Północnym farmę wiatrową Atlantis I, której moc ma wynieść docelowo 584 MW. Ten i inne projekty realizowane w niemieckiej części Morza Północnego Szwedzi przygotowują na pierwszą niemiecką aukcję dla offshore.
Vattenfall porozumiał się z deweloperem PNE Wind AG na temat przejęcia spółki celowej PNE Wind Atlantis I GmbH realizującej projekt morskiej farmy wiatrowej Atlantis I.
Szwedzki koncern nie podaje dokładnej wartości transakcji. Wspomina jedynie o wartości rzędu kilkudziesięciu milionów euro.
Morska farma wiatrowa Atlantis I powstaje w niemieckiej części Morza Północnego, 84 km na północy zachód od wyspy Borkum. W ramach projektu mogą powstać 73 elektrownie wiatrowe o łącznej mocy 584 MW.
Wcześniej, w połowie ubiegłego roku, Vattenfall przejął projekt morskiej farmy wiatrowej Global Tech II. Vattenfall podkreśla, że oba projekty – Atlantis I oraz Global Tech II – jak również należący do niego projekt Sandbank Plus spełniają kryteria udziału w niemieckich aukcjach dla offshore, które mają się odbyć w kwietniu br.
Tym samym Szwedzi chcą powtórzyć sukces, który odnieśli w aukcjach dla morskiej energetyki wiatrowej zorganizowanych w Danii.
W ubiegłym roku szwedzki koncern energetyczny wygrał przeprowadzoną przez duńskie władze aukcję, dzięki czemu zbuduje na Bałtyku ogromną farmę wiatrową Kiegers Flak o mocy 600 MW, która powstanie na powierzchni 132 km2. Koszt inwestycji wyceniono na 1,1-1,3 mld euro.
Szwedzi zaproponowali w aukcji sprzedaż energii po wyjątkowo niskiej cenie 49,9 euro/MWh. To rekord w globalnej branży offshore.
W tym roku Vattenfall zaoferował już wyjątkowo niską cenę w innej aukcji organizowanej w Danii. W przypadku licencji na budowę farmy wiatrowej o mocy 350 MW Szwedzi zaproponowali cenę 60 EUR/MWh. Jednak ten projekt będzie zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie linii brzegowej, co znacząco ograniczy jego koszt w porównaniu do inwestycji realizowanych na pełnym morzu.
W lutym 2015 r. Vattenfall wygrał również trzecią z organizowanych w Danii aukcji dla offshore, a w czerwcu 2016 r. podjął ostateczną decyzję o realizacji tej inwestycji (Final Investment Decision – FID).
Morska farma wiatrowa Horns Rev 3 o mocy 400 MW ma kosztować 1 mld euro, a jej uruchomienie przewidziano na 2018 r. Zastosowane zostaną elektrownie wiatrowe duńsko-japońskiego konsorcjum Vestas MHI, każda o mocy ok. 8 MW.
Przyznana przez duńskie władze taryfa za sprzedaż energii wyniesie w tym wypadku ok. 103 EUR/MWh. Koszt produkcji energii w ujęciu LCOE ma być znacząco niższy i wynieść, biorąc pod uwagę cały przewidziany okres funkcjonowania, ok. 85 EUR/MWh.
– Po skutecznym udziale w aukcjach w Danii, w których wzmocniliśmy nasze portfolio offshore o kolejne 950 MW, jesteśmy na dobrej drodze także na rynku niemieckim. W tym kontekście cieszy nas zmiana w kierunku systemu aukcyjnego w ramach nowej ustawy EEG. Możemy wykorzystać nasze know-how w celu zredukowania kosztów morskiej energii wiatrowej – komentuje Gunnar Groebler z Vattenfall.
Zgodnie z obowiązującym od początku 2017 r. systemem wsparcia dla OZE w Niemczech nasi zachodni sąsiedzi będą organizować aukcje dla sektorów lądowej energetyki wiatrowej o mocy powyżej 750 kW, morskiej energetyki wiatrowej, fotowoltaiki o mocy powyżej 750 kW, a także dla energetyki biomasowej i biogazowej o mocy 150 kW (dla mniejszych instalacji, nieprzekraczających wspomnianych progów mocowych, Niemcy nadal będą stosować taryfy gwarantowane). W nowej niemieckiej ustawie EEG przewiduje się wzrost zainstalowanych mocy w morskich farmach wiatrowych na poziomie 7,2 GW do 2020 r.
Szwedzki koncern energetyczny zarządza obecnie ponad 1,1 tys. wiatrakami o łącznej mocy 2,2 GW. W 2015 r. farmy wiatrowe Vattenfall wyprodukowały ponad 6 TWh energii elektrycznej. Tyle zużywa rocznie około 1,5 mln niemieckich gospodarstw domowych.
Do 2020 r. Vattenfall ma uruchamiać co roku lądowe i morskie farmy wiatrowe o łącznym potencjale około 400-600 MW, a na ten cel chce przeznaczyć 5,5 mld euro.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii