ew
W stoczni Zakłady Bałtyckie w Petersburgu uroczyście zwodowano w sobotę atomowy lodołamacz Ural. Jest to trzecia jednostka klasy Arktika, zaprojektowanej dla zapewnienia całorocznej żeglugi na Północnej Drodze Morskiej.
W ceremonii wzięli udział między innymi wicepremier Rosji Jurij Borisow i prezes Banku Centralnego Federacji Rosyjskiej Elwira Naibullina, która jako matka chrzestna statku rozbiła o jego burtę butelkę szampana. Ural ma wejść do służby w 2022 roku, po poprzedzających go w serii atomowych lodołamaczach Arktika i Sibir, które także budowane są obecnie w Zakładach Bałtyckich. Armatorem wszystkich trzech okrętów będzie rosyjska państwowa spółka energetyki jądrowej Rosatom.
Północna Droga Morska, nazywana poza Rosją Przejściem Północno-Wschodnim, łączy atlantyckie Morze Barentsa z Morzem Beringa na Oceanie Spokojnym. "Ural i jego siostrzane jednostki odgrywają centralną rolę w naszym strategicznym projekcie otwarcia Północnej Drogi Morskiej dla całorocznej żeglugi" - powiedział dyrektor zarządzający Rosatomu Aleksiej Lichaczow.
Pod względem swego tonażu i mocy urządzeń napędowych lodołamacze te nie mają sobie równych w świecie i będą mogły torować statkom drogę w lodzie nawet trzymetrowej grubości. Ułatwi to eksport węglowodorowych surowców energetycznych z rosyjskich złóż w rejonie półwyspów Jamał i Gydan na rynki państw Azji i Pacyfiku - zaznacza agencja TASS.
Rosyjski prezydent Rosji Władimir Putin zapowiedział w kwietniu rozbudowę floty dużych lodołamaczy w celu wyraźnego zwiększenia przepustowości Północnej Drogi Morskiej. Rosja ma mieć w roku 2035 co najmniej 13 takich jednostek, w tym dziewięć o napędzie atomowym.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth