• <
nauta_2024

Remontowa Shipbuilding z umową na budowę holowników dla Marynarki Wojennej

jk

20.06.2017 12:47 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Remontowa Shipbuilding z umową na budowę holowników dla Marynarki Wojennej

Partnerzy portalu

Remontowa Shipbuilding z umową na budowę holowników dla Marynarki Wojennej - GospodarkaMorska.pl

Remontowa Shipbuilding podpisała umowę z Inspektoratem Uzbrojenia na budowę sześciu holowników dla Polskiej Marynarki Wojennej. Do jej zawarcia doszło w poniedziałek (19.06). Tym samym zakończył się kilkuletni spór o unieważnienie przetargu, który wygrała stocznia. Pierwszy z holowników przekazany zostanie w 2019 roku, kolejne w kilku miesięcznych sekwencjach. Realizacja kontraktu ma zakończyć się w 2020 roku.

Batalię o holowniki zakończył wyrok Krajowej Izby Odwoławczej, która uznała, że wybranie oferty Remontowa Shipbuilding na ich budowę było właściwe. Przypomnijmy, że postępowanie przetargowe rozpoczęło się w 2014 r. Dotyczyło „jednostek służących do zabezpieczenia technicznego i prowadzenia działań ratowniczych na morzu”. Inspektorat Uzbrojenia zwracał uwagę przede wszystkim na cenę, długość gwarancji, serwis i pomoc techniczną. Do przetargu przystąpiły: Remontowa Shipbuilding, Stocznia Remontowa Nauta wraz z Morską Stocznią Remontową Gryfia ze Szczecina oraz Damen Shipyards Gdynia ze Stocznią Marynarki Wojennej w Gdyni.

Oferta stoczni Remontowa Shipbuilding jako jedyna nie została odrzucona i otrzymała 100 punktów. Od tej decyzji odwołała się jednak Stocznia Remontowa Nauta. Jej zarzuty dotyczyły głównie kwestii ceny oferty i sposobu jej obliczenia. To odwołanie Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła, a w ponownym rozpatrzeniu ofert Inspektorat Uzbrojenia znów wybrał stocznię Remontowa Shipbuilding.

Po tej decyzji konsorcjum stoczni Nauta oraz Gryfia ponownie złożyło odwołanie. Tym razem powodem była nieuzupełniona dokumentacja. I tę skargę KIO odrzuciła, uzasadniając decyzję faktem, iż zwycięski oferent uzupełnił własną dokumentację ofertową (chodziło głównie o pełnomocnictwo dla prezesa zarządu Remontowa Shipbuilding), co stanowiło podstawę do ponownego rozpatrzenia ofert. I w tym przypadku wybrano stocznię Remontowa Shipbuilding.

Następnie w połowie marca unieważniono przetarg. Jak tłumaczył Inspektorat Uzbrojenia, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego unieważnia się, jeżeli obarczone jest nieusuwalną wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. IU nie sprecyzował, co to oznacza w przypadku tego przetargu. Jak komentowała unieważnienie przetargu „Gazeta Wyborcza Trójmiasto”, prawdopodobnie chodzi o to, że rząd chce przekierować wszystkie publiczne zamówienia na statki do państwowych stoczni, czyli do kontrolowanej przez Polską Grupę Zbrojeniową grupy Mars, w której skład wchodzą m.in. Stocznia Remontowa Nauta, Morska Stocznia Remontowa Gryfia i Stocznia Marynarki Wojennej.

Holowniki, które trafią do Marynarki Wojennej zastąpią te stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Pełna wyporność nowych jednostek sięgać ma 350 t. Holowniki będą przewozić 12 osób lub 50 na pokładzie otwartym, a ich autonomiczność to dwa tygodnie. Jednostki mają się rozpędzać do 12 w. Ma je również charakteryzować nieograniczona dzielność morska (zespół cech warunkujących bezpieczną, wygodną i - w miarę możności - szybką żeglugę w każdych warunkach pogodowych) oraz możliwość przewozu ładunku o łącznym ciężarze 40 kN, uciągu 250 kN oraz holowania z rufy i dziobu.

Nowe holowniki mają być przeznaczone do zabezpieczenia bojowego i specjalnego oraz wsparcia logistycznego działań okrętów na morzu i w portach, bez względu na warunki meteorologiczne. Oznacza to, że zostaną wykorzystane do wykonywania prac holowniczych, zadań związanych z ewakuacją techniczną oraz wsparcia akcji ratowniczych w ramach Morskiego Zespołu Ratowniczego. Dodatkowo jednostki będą przewoziły środki zaopatrzenia i osób na i z jednostek pływających na akwenach przybrzeżnych oraz podejmowały torpedy z wody.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.