pc
1,9 proc. O taką wartość w ubiegłym miesiącu wzrosły przychody z regazyfikacji skroplonego gazu na Litwie – podaje Kłajpedos Nafta – operator pływającego gazoportu. To o 262 proc. więcej ulotnionego LNG (1 159 000 MWh) w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Jednostka FSRU (Floating Storage Regasification Unit) w Kłajpedzie działa coraz dynamiczniej, jednak Litwini wciąż mają problemy ze sprzedażą gazu. Nie jest nim zainteresowana m.in. Łotwa, a transport LNG na Ukrainę uniemożliwia brak zgody rosyjskiego Gazpromu. Symboliczne ilości są obecnie eksportowane tylko do Estonii.
Litewskie FSRU, wydzierżawione od norweskiego Höegh LNG, pracę rozpoczęło w 2015 roku. Aby zwiększyć potencjał tego terminalu, Litwini chcą powiększyć jego przepustowość z 1,5 mld m3 do 3,8 mld m3 rocznie. W tym celu musieli m.in. wybudować gazociąg Kłajpeda-Kueszenai. Ten połączy z portem w Kłajpedzie planowany na 2020-2021 rok magazyn gazu w Syderiai.
Dzięki importowi LNG Litwa uniezależniła się od dostaw z Rosji. Zdaniem Litwinów sprowadzany z Norwegii skroplony gaz jest dużo tańszy od tego przesyłanego gazociągami Gazpromu.
Teraz Polska
O zakupie jednostki FSRU poważnie myślą też Polacy. Budowę takiego obiektu w maju zapowiedziała polska spółka Gaz System. Jest nim zainteresowana także Grupa LOTOS. Obiekt miałby w ciągu roku odbierać do 1,5 mld m3 gazu. Otwiera to przed Polską możliwość pozyskania gazu drogą morską od dostawców z całego świata. Wykorzystanie jednostki FSRU uzupełniłoby zdolności regazyfikacyjne terminala w Świnoujściu, nawet po jego ewentualnej rozbudowie.
Zdaniem Sławomira Halbryta, prezesa Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza, Polska, a przede wszystkim Pomorze, za sprawą terminalu LNG ma szansę stać się centrum dystrybucji gazu dla takich krajów jak Czechy, Słowacja, Węgry i Ukraina.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii