• <
KONGSBERG_2023

Prototypowe konstrukcje z EPG trafią do Kamerunu (foto, wideo)

pc/jk

03.06.2017 05:36 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Prototypowe konstrukcje z EPG trafią do Kamerunu (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Prototypowe konstrukcje z EPG trafią do Kamerunu (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Energomontaż-Północ Gdynia zakończył realizację kolejnego nowatorskiego projektu. 31 maja i 1 czerwca przy Nabrzeżu Włoskim Stoczni Remontowej Nauta odbył się załadunek prototypowych konstrukcji systemu cumowniczo-załadunkowego (Submerged Sal with Yoke). Będą one zainstalowane na polu Kribi na zachód od Kamerunu, na głębokości 20 m pod poziomem morza. Jest to ważna część międzynarodowego projektu wartego ponad 1 miliard dolarów.

– W ramach zamówienia dla NOV APL Energomontaż-Północ Gdynia wykonał konstrukcje o łącznej masie pond 1 200 ton. Największym z wykonanych elementów jest jarzmo cumownicze (ang. yoke) – konstrukcja o kształcie trójkątnej ramy waży około 700 ton. Długość każdego z boków konstrukcji wynosi 30 m. Jest to element, który służy do cumowania statku – za pomocą łańcuchów przyłączana jest pływająca jednostka produkcyjna służąca do wytwarzania gazu LNG – mówi Dominik Sychowski z EPG. Energomontaż wykonał także turret wraz z podstawą do zakotwienia, służący do przekazywania surowca bezpośrednio na jednostkę FLNG, oraz trzy pale kotwiące o masie ok. 100 ton każdy, za pomocą których podstawa całego systemu zostanie zamocowana do dna morskiego.

Konstrukcje wykonane w EPG są przeznaczone na jednostkę Golar Hilli, która będzie pracować na polu gazowym Kribi u wybrzeży Kamerunu. Obecnie jednostka, która dotychczas służyła wyłącznie do przewozu LNG przechodzi przebudowę w stoczni w Singapurze, dzięki której stanie się pływającą jednostką produkcyjną FLNG. Według szacunkowych danych jednostka będzie produkowała około 1,2 mln ton LNG rocznie.

Zanim skomplikowana konstrukcja SSY ppłynęła do Kamerunu, została kompletnie przetestowana przed załadunkiem podczas różnych prób w obecności klienta EPG (NOV APL), armatora (Golar), firmy odpowiedzialnej za instalację podwodną (Jumbo) oraz strony trzeciej (DNVGL). Bezpośrednio z Energomontażu system cumowniczo-załadunkowy trafi na miejsce instalacji na statku Jumbo Fairplayer. Jednostka została zbudowana w 2008 r. Ma 144,1 m długości, 26,7 m szerokości, 14,1 m wysokości oraz 8,1 m maksymalnego zanurzenia. Wyposażona jest w dwa dźwigi pokładowe o unosie po 900 t.

– Największe wyzwanie stanowiły napawanie powierzchni współpracujących ze sobą nadstopem Inconel 625 i następnie obróbka mechaniczna tego bardzo twardego materiału. Cały zakres tej obróbki został wykonany na hali obróbki mechanicznej należącej do EPG. Najgrubsza blacha spawana na tym projekcie miała grubość 400 mm. Wnętrze konstrukcji jarzma (Yoke), będące jednocześnie elementem wypornościowym, zostało wypełnione 350 tonami magnetytu, w celu zapewnienia odpowiedniego balastowania – mówi Adam Bubacz, kierownik projektu EPG.

Energomontaż-Północ Gdynia wielokrotnie współpracował z NOV APL, wykonując różnego rodzaju konstrukcje podwodne do załadunku ropy i gazu ze złóż morskich bezpośrednio na jednostki FPSO, FSO czy OLT. Rok temu spółka dostarczyła elementy systemu STL (Submerged Turret Loading) na pola Gina Krog i Martin Linge na Morzu Północnym. W 2015 elementy systemu SAL (Single Anchor Loading) z EPG również trafiły na Morze Północne – na pole Greater Stella. Natomiast pale kotwiące (pile anchors) i turrety wykonane na zamówienie tego samego klienta były przeznaczone na pole Hebron, zlokalizowane na wodach kanadyjskich.

Energomontaż-Północ Gdynia to wiodący polski producent wysoko wyspecjalizowanych w pełni wyposażonych konstrukcji stalowych dla: sektora offshore, energetyki konwencjonalnej, odnawialnej i nuklearnej, przemysłu chemicznego i petrochemicznego, przemysłu okrętowego. Spółka realizuje również przebudowy specjalistycznych jednostek obsługujących morskie farmy wiatrowe oraz morski przemysł wydobywczy.

Firma posiada uprawnienia do spawania wszystkich typów konstrukcji stalowych (w tym ciśnieniowych i próżniowych, dźwigów, mostów i konstrukcji, zarówno morskich jak i okrętowych), wśród nich m.in. certyfikaty: TÜV – CERT dla Systemów Zarządzania Jakością (Niemcy), DnV –  Det norske Veritas (Norwegia), PRSPolski Rejestr Statków (Polska), BV – Bureau Veritas (Francja) czy ABS – American Bureau of Shipping (USA).

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.