pc
Finalizacja połączenia PERN i OLPP, strategicznych podmiotów krajowego rynku ropy naftowej i paliw płynnych, planowana jest z początkiem 2018 r. Obecnie trwają intensywne prace nad planem i harmonogramem integracji obu tych spółek.
„Planuje się, że zintegrowany podmiot rozpocznie działalność od 1 stycznia 2018 r.” – poinformował w piątek PERN, odpowiadając na pytania PAP.
Jak zaznaczyła spółka, decyzję o przystąpieniu do połączenia w formie przejęcia OLPP przez PERN podjęto „realizując wytyczne właściciela – Skarbu Państwa, reprezentowanego przez ministra Piotra Naimskiego”, pełnomocnika rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.
PERN podkreślił, że głównym celem połączenia „jest uporządkowanie rynku naftowo-paliwowego oraz zwiększenie potencjału biznesowego i rozwojowego” tej spółki, „a w konsekwencji całej grupy kapitałowej”. „Kluczowymi przesłankami są podniesienie poziomu bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz zapewnienie jeszcze większej stabilności logistyki naftowo-paliwowej poprzez połączenie uzupełniających się potencjałów PERN i OLPP” – zaznaczyła spółka.
Po połączeniu z OLPP, jak zapowiedział PERN, „powstanie silny podmiot, który będzie mógł zaoferować swoim klientom bardziej kompleksowy i zintegrowany zakres usług”. „W tej chwili trwają intensywne prace nad przygotowaniem planu i szczegółowego harmonogramu połączenia obu spółek” – zaznaczył PERN. Wyjaśnił jednocześnie, że Naftor i Naftoserwis, czyli spółki zależne OLPP, „nie będą włączone w obecny proces integracji” – oba te podmioty od 1 stycznia 2018 r. staną się „spółki córkami” PERN.
Informując w minioną środę o rozpoczęciu procesu integracji z OLPP, PERN podkreślił m.in., że „połączona organizacja będzie mogła efektywniej realizować swoje funkcje i rozwijać możliwości na rynku logistyki naftowej i paliwowej”.
PERN posiada 100 proc. udziałów w OLPP. W skład grupy kapitałowej PERN wchodzą też spółki: Naftoport, Centrum Diagnostyki Rurociągów i Aparatury – CDRiA, a także Petromor, Siarkopol Gdańsk oraz Sarmatia.
OLPP – Operator Logistyczny Paliw Płynnych – to spółka powstała w 1997r. po wydzieleniu baz paliwowych z ówczesnej Centrali Produktów Naftowych – CPN. Obecnie jest to największy w Polsce podmiot specjalizujący się w magazynowaniu i przeładunku paliw płynnych, który posiada ok. 60 proc. udziału w rynku krajowym tego segmentu. Spółka ma 19 czynnych baz paliw, których łączna pojemność wynosi ok. 1,8 mln metrów sześć. Składowane są tam m.in. paliwa do bieżącej dystrybucji, a także państwowe rezerwy tych produktów. Oprócz koncesji na magazynowanie paliw, OLPP posiada koncesje na ich wytwarzanie i obrót nimi.
PERN to państwowy podmiot, który zarządza w Polsce siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o łącznej pojemności ok. 3,5 mln metrów sześc. Spółka tłoczy ropę naftową rurociągiem „Przyjaźń” z Rosji do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także dwóch rafinerii w Niemczech: PCK Schwedt i Mider Spergau. Transportuje też surowiec dostarczany drogą morską do Naftoportu. Także w Gdańsku spółka posiada Terminal Naftowy, działający jako hub morski, o łącznej pojemności magazynowej 375 tys. metrów sześc. z przeznaczeniem na różne gatunki ropy naftowej.
Nowa strategia PERN do 2020 r. zakłada m.in. nakłady na inwestycje na poziomie ok. 500 mln zł oraz wzrost EBIDTA o 34 proc., z 511 mln zł do 680 mln zł. Spółka, jak zapowiadał po ogłoszeniu zaktualizowanych strategicznych celów jej prezes Igor Wasilewski, chce stać się liderem w Europie Centralnej logistyki surowcowej i paliwowej.
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich