ew
PKN Orlen przygotowuje się do budowy drugiej nitki rurociągu paliwowego na trasie Podziemny Magazyn Ropy i Paliw (PMRiP) Góra – Wielowieś, gdzie znajduje się stacja zasuw magistrali. Trwa postępowanie w ramach ogłoszonego na inwestycję zapytania ofertowego.
Jak wyjaśnił w ogłoszeniu PKN Orlen, w zakresie planowanego zadania jest budowa rurociągu produktowego o długości ok. 18,5 km i włączenie nowej magistrali do już istniejącej, należącej do PERN, spółki zajmującej się tłoczeniem i magazynowaniem na terenie kraju ropy naftowej i paliw płynnych. Oferty w postępowaniu płockiego koncernu można składać do 22 sierpnia.
PMRiP Góra należy do spółki Inowrocławskie Kopalnie Soli (IKS) „Solino” z grupy PKN Orlen. IKS informowały wcześniej, iż dzięki zrealizowanym w latach 2011-15 inwestycjom PMRiP Góra osiągnął docelową wielkość ponad 6 mln metrów sześc. pojemności - to 12 kawern, z czego 7 na ropę naftową, a 5 na paliwa.
Zgodnie z przyjętym przez Rade Ministrów w 2017 r. dokumentem „Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym” spółki PKN Orlen mają sprzedać na rzecz PERN m.in. takie aktywa, jak: rurociąg Żółwieniec - PMRiP Góra oraz rurociąg PMRiP Góra - Wielowieś, a także projekty inwestycyjne mające na celu dostosowanie PMRiP Góra do wymagań ustawy o zapasach – w zakresie rurociągów naftowych i paliwowych.
W dokumencie zaznaczono, że to PERN zrealizuje zadania inwestycyjne dotyczące rurociągów naftowych i paliwowych umożliwiające dostosowanie PMRiP Góra do wymagań ustawy o zapasach w zakresie okresu uwolnienia całości zapasów interwencyjnych przy pełnym wykorzystaniu pojemności magazynu.
„Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym” zawiera plan działań, który obejmuje spółki Skarbu Państwa lub z jego udziałem, a dotyczy budowy nowej infrastruktury logistycznej i zmianę struktury infrastrukturalno-właścicielskiej w sektorze naftowym. Celem jest poprawa bezpieczeństwa energetycznego państwa, w tym także bezpieczeństwa paliwowego.
W marcu PKN Orlen i PERN zawarły porozumienia dotyczące realizacji rządowej polityki dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym. Oba podmioty uzgodniły m.in. modernizację i rozbudowę infrastruktury przesyłowej ropy naftowej między PMRiP Góra a rafinerią PKN Orlen w Płocku.
Jedno z zawartych wówczas porozumień zakłada budowę przez PERN rurociągu produktowego między bazą paliwową spółki w Boronowie a należącym do grupy płockiego koncernu terminalem paliw w Trzebini, obsługującym głównie aglomerację śląską, region o wysokiej konsumpcji paliw. W ostatnim czasie PERN ogłosił przetarg na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej wraz z pozyskaniem prawa do terenu pod budowę rurociągu produktowego Boronów – Trzebinia.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich