pc
Polski Fundusz Rozwoju prowadzi rozmowy na temat strategii rozwoju Stoczni Gdańskiej – poinformował w czwartek PAP prezes PFR Paweł Borys.
– Prowadzimy rozmowy z Ukraińcami na temat całościowej przyszłej strategii względem Stoczni Gdańsk i GSG Towers – powiedział Borys. Polski Fundusz Rozwoju w grudniu – poprzez Agencję Rozwoju Przemysłu – zwiększył udział w spółce GSG Towers, która jest właścicielem Stoczni Gdańsk, z 25 do 50 proc. – To stanowiło wykonanie wcześniejszych umów inwestycyjnych. I teraz jesteśmy równorzędnymi partnerami z Ukraińcami – wyjaśnił.
– Podjęliśmy poważne rozmowy (...) dotyczące tego, jak ma wyglądać przyszła strategia (...), ponieważ GSG i Stocznia Gdańsk mają pewien potencjał rozwoju, pozyskują coraz więcej kontraktów w obszarze wiatrowym i poczynione zostały tam inwestycje – wyjaśnił.
Wskazał, że Stocznia Gdańsk wymaga restrukturyzacji, aby mogła realizować duże kontrakty. – Na pewno potrzebuje silnego standingu finansowego i potrzebuje gwarancji – zaznaczył.
Do tej pory odbyły się dwa spotkania przedstawicieli PFR z ukraińskimi udziałowcami stoczni. Na razie żadna ze stron nie złożyła oferty – dodał.
– Więcej do powiedzenia będziemy mieli w perspektywie 2-3 miesięcy – powiedział prezes Borys.
– Rozmowy dotyczą tego, jaką Ukraińcy mają wizję, jaką my mamy wizję rozwoju, na jakie wsparcie finansowe można liczyć z ich strony, a jakie z naszej – wyjaśnił.
Nie wykluczył, że elementem rozważanej strategii mogą być ruchy kapitałowe, ale – jak zauważył – do tego niezbędny jest biznesplan. – Z tego wyjdą kwoty – poinformował.
Prezes, zapytany, czy PFR rozważa przejęcie pakietu większościowego w Stoczni Gdańsk SA odpowiedział: – Rozważamy oczywiście różne warianty. Natomiast dzisiaj jest tak, że żadna decyzja nie zapadła (...).
– Mamy 50 proc. udziałów i uzyskaliśmy lepszy dostęp do informacji na temat spółki, więc to jest etap jeszcze lepszego zapoznania się z tą aktualną sytuacją – tłumaczył.
Wiceprzewodniczący stoczniowej „Solidarności” Karol Guzikiewicz powiedział PAP, że w sprawie Stoczni Gdańsk „coś w końcu drgnęło i pojawiła się szansa na przynajmniej szczątkową odbudowę zakładu”. Przyznał, że związkowcom zależy na odbudowie produkcji stoczniowej, budowie statków.
Zaznaczył też, że po negocjacjach „spodziewa się, że w Grupie Stoczni Gdańsk kapitał polski będzie większościowy”. Guzikiewicz wyjaśnił, że dzięki temu Stocznia Gdańsk mogłaby współpracować ze stocznią remontową Nauta, która na byłym terenie stoczni w Gdańsku ma swój zakład budowy statków, a za dwa lata mogłaby też np. połączyć się ze stoczniami należącymi do Grupy MARS.
Grupę MARS Shipyards & Offshore tworzą cztery spółki z sektora stoczniowego oraz produkcji offshore: Morska Stocznia Remontowa Gryfia (Szczecin) i Stocznia Remontowa Nauta (Trójmiasto) oraz Energomontaż-Północ Gdynia (EPG) i Energop (Sochaczew), a także biuro konstrukcyjno-projektowe MARS Design & Solutions.
W Stoczni Gdańsk obecnie jest rozwijana głównie budowa konstrukcji stalowych i elementów wież wiatrowych.
Związkowiec powiedział PAP, że w tym tygodniu w Gdańsku był ukraiński współwłaściciel Siergiej Taruta, który podczas spotkania z częścią pracowników miał zapewnić, że w zakładzie będą utrzymana produkcja, zatrudnienie i płace.
W styczniu 2015 r. Agencja Rozwoju Przemysłu zawarła umowę inwestycyjną ze spółkami kontrolowanymi przez ukraińskich inwestorów: Gdańsk Shipyard Group, GSG Towers oraz Stocznią Gdańsk w sprawie restrukturyzacji finansowej spółek z grupy Gdańsk Shipyard Group (GSG). Na terenie stoczni pracuje około tysiąca osób.
Spółka GSG Towers produkuje głównie wieże wiatrowe i konstrukcje stalowe. W październiku zeszłego roku firma uruchomiła linię produkcyjną morskich wież, która pozwala jej wytwarzać 300 wież rocznie. Wartość inwestycji obliczono na 160 mln zł.
Polski Fundusz Rozwoju integruje rządowe agencje rozwojowe i pełni rolę polskiego banku rozwoju, obsługującego inwestycje kluczowe dla polskiej gospodarki.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii