mk/PAP
Kilkadziesiąt podań o pracę monterów i spawaczy, którzy wyjechali do niemieckich i skandynawskich stoczni wpłynęło do Szczecińskiego Parku Przemysłowego – informuje Radio Szczecin. Wiążą oni nadzieje na wejście w życie ustawy stoczniowej i reaktywację przemysłu okrętowego.
- Wznowienie produkcji okrętowej na szeroką skalę, czyli wykorzystanie pełnych możliwości technologicznych stoczni, będzie oznaczało pozyskanie nowych pracowników z rynku pracy. Wiemy, że takie osoby są na rynku pracy, bo wielu naszych byłych stoczniowców chce wracać "ze świata", mamy takie sygnały – powiedział na łamach radia wiceprezes SPP Marek Bączkowski.
Zachętą do powrotu są plany budowy czterech promów dla polskich armatorów. Stępka pod pierwszy z nich ma być położona w tym roku w byłej Stoczni Szczecińskiej.
Dodajmy, że ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, która zacznie obowiązywać 1 stycznia 2017 r., stwarza dogodniejsze warunki dla rozwoju przemysłu stoczniowego - ma uruchomić masową produkcję statków w polskich stoczniach, w szczególności w stoczni w Ustawa wprowadza możliwość wyboru między obecnym 19-proc. CIT-em lub PIT-em a nowym zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. w zakresie budowy i przebudowy statków. Przewiduje też stosowanie zerowej stawki VAT na produkcję, import, części i wyposażenie dla jak najszerszego katalogu jednostek pływających - zgodnie z dyrektywą UE w sprawie VAT.
Nowe prawo przewiduje też poszerzenie katalogu nowych statków objętych zerową stawką VAT. Szczecinie i w Gdyni. Zerową stawką VAT objęte będą różnego rodzaju usługi - najmu, dzierżawy, leasingu, czarteru jednostek pływających oraz najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażenia tych jednostek.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej