mk/PAP
Kilkadziesiąt podań o pracę monterów i spawaczy, którzy wyjechali do niemieckich i skandynawskich stoczni wpłynęło do Szczecińskiego Parku Przemysłowego – informuje Radio Szczecin. Wiążą oni nadzieje na wejście w życie ustawy stoczniowej i reaktywację przemysłu okrętowego.
- Wznowienie produkcji okrętowej na szeroką skalę, czyli wykorzystanie pełnych możliwości technologicznych stoczni, będzie oznaczało pozyskanie nowych pracowników z rynku pracy. Wiemy, że takie osoby są na rynku pracy, bo wielu naszych byłych stoczniowców chce wracać "ze świata", mamy takie sygnały – powiedział na łamach radia wiceprezes SPP Marek Bączkowski.
Zachętą do powrotu są plany budowy czterech promów dla polskich armatorów. Stępka pod pierwszy z nich ma być położona w tym roku w byłej Stoczni Szczecińskiej.
Dodajmy, że ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, która zacznie obowiązywać 1 stycznia 2017 r., stwarza dogodniejsze warunki dla rozwoju przemysłu stoczniowego - ma uruchomić masową produkcję statków w polskich stoczniach, w szczególności w stoczni w Ustawa wprowadza możliwość wyboru między obecnym 19-proc. CIT-em lub PIT-em a nowym zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. w zakresie budowy i przebudowy statków. Przewiduje też stosowanie zerowej stawki VAT na produkcję, import, części i wyposażenie dla jak najszerszego katalogu jednostek pływających - zgodnie z dyrektywą UE w sprawie VAT.
Nowe prawo przewiduje też poszerzenie katalogu nowych statków objętych zerową stawką VAT. Szczecinie i w Gdyni. Zerową stawką VAT objęte będą różnego rodzaju usługi - najmu, dzierżawy, leasingu, czarteru jednostek pływających oraz najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażenia tych jednostek.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth