Ze względu na zmianę planu zagospodarowania przestrzennego Gdyni w rejonie ulicy Waszyngtona oraz potrzebą powiększenia hali produkcyjnej i powierzchni biurowej, spółka Elektro-plus zmieniła siedzibę. W obecnej, na ulicy Krzywoustego 4, znajduje się hala produkcyjna wraz z pomieszczeniami biurowymi o powierzchni 1000 metrów kwadratowych, pracownicy mają lepsze warunki socjalno-bytowe. Firma zwiększa zatrudnienie, jest także w trakcie realizacji poważnej inwestycji związanej z rozwojem działalności na rynku offshore.
Nie sposób rozmawiać o Elektro-plusie nie poruszając wątku współpracy z innymi podmiotami działającymi na rynku offshore, takimi jak holenderski Glomar Shipmanagement, Globaltic Marine czy działająca obecnie w tym samym budynku, spółka Vasco. Istnieją tu bardzo wyraźne połączenia kapitałowe. Jak można określić wasze relacje?
Tworzymy konsorcjum, czyli grupę firm, z których każda specjalizuje się w określonej działalności i które łączy wspólny cel: dążymy do kompleksowego wykonywania usług - od projektu do wykonania.
W zeszłym roku deklarował Pan, że chcecie być przygotowani do szerokiego spektrum obsługi farm wiatrowych w zakresie ich napraw i remontów. Realizujecie te plany?
Elektro Plus realizuje głównie zlecenia z zakresu remontów, modernizacji i wykonawstwa instalacji siłowych i automatyki okrętowej, automatyki silników głównych i agregatów. W zeszłym roku wybudowaliśmy statek BO-58 Glomar Wave z systemem DP2, w którym występują dwa stery tunelowe w przedniej części statku, dwa pędniki azymutalne oraz system dynamicznego pozycjonowania. Podobnie jak poprzednie jednostki Glomaru jest on przygotowany do wyzwań związanych z obsługą farm wiatrowych. Kolejna jednostka, nad którą trwają już prace, to statek diving support, czyli dedykowany pracom podwodnym, takim jak konserwacja, prace naprawcze i remonty bieżące farm wiatrowych.
To prawdopodobnie pierwsza jednostka typu produkowana w Polsce. Na jakim etapie znajduje się jej realizacja?
Sławomir Zwara: Kadłub jest właśnie budowany przez Nauta Hull Sp. z o.o., gotowe są też niezbędne na tym etapie założenia związane z napędem jednostki oraz obliczenia możliwości utrzymania pozycji statku, które wykonała firma Kongsberg. Będzie to jednostka z napędem diesel-electric, zaś Elektro Plus odpowiada za projekt i wykonanie jej części napędowej. Trafi do eksploatacji w pierwszej połowie 2016 roku.
Co musi charakteryzować jednostkę przeznaczoną do wsparcia prac podwodnych?
Sławomir Zwara: Posiadać będzie zaplecze warsztatowo-remotowe związane z tego typu pracami oraz bramownicą rufową, czyli a-frame, która umożliwi obsługę robotów podwodnych na dużych głębokościach.
Gdzie będzie wykorzystywana?
Sławomir Zwara: Na Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym. Oczywiście w Polsce nie mamy jeszcze morskich farm wiatrowych, jednak zainteresowanie tą technologią istnieje w Holandii, Danii, czy Szwecji. Firmy będące założycielami Globaltic Marine uczestniczą już w projektach związanych z odnawialnymi źródłami energii, więc nie obawiamy się o brak pracy dla nowej jednostki. Chcemy ponadto wspierać w przyszłości właścicieli farm wiatrowych dostarczając specjalistyczne jednostki, roboty podwodne, a także wykazywać się znajomością specyfiki prac związanych z automatyką i mechaniką farm.
To praktycznie zainicjowanie rozwoju nowej gałęzi gospodarki w Polsce. Która z należących do konsorcjum firm będzie docelowo zajmowała się eksploatacją jednostki?
Prawdopodobnie powołana zostanie nowa, której nazwa wprost odnosić się będzie do kategorii diving support.
Ze zmianą siedziby i większą halą produkcyjną z pewnością łączy się także plan rozwoju firmy. Czy rozpoczęliście już rekrutację?
Poszukujemy wykwalifikowanych automatyków okrętowych i elektryków. Część naszych pracowników zatrudniona jest już jako oficerowie elektrycy na jednostkach pływających w grupie Glomar Shipmanagement, część wykonuje naprawy i remonty na jednostkach pływających w różnych zakątkach świata. Dbamy tez o podnoszenie ich kwalifikacji, czego przykładem może być wysłanie naszych pracowników na kursy Dynamic Positioning K-Pos Maintenance Course zrealizowany także przez firmę Kongsberg.
Mocna pozycja w międzynarodowym konsorcjum, nowa infrastruktura, wielka powierzchnia hali, suwnica, warsztat automatyki... Wydaje się, że posiadacie w tej chwili wszystko, co zapewnia możliwość stabilnego rozwoju firmy w dłuższej perspektywie.
Podzielam tę opinię.
Rozmawiał Marek Nowak
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth