National Grid i Statnett planuję budowę najdłuższego na świecie podmorskiego interkonektora. Przedstawiciele brytyjskich i norweskich operatorów systemów energetycznych podpisali w czwartek umowę w sprawie położenia 1400 MW kabla elektrycznego między Wielką Brytanią i Norwegią. Tyle mocy wystarcza do zaopatrzenia w energię 750 tys. domów na Wyspach Brytyjskich.
Budowa połączenia energetycznego o długości 730 km ma zakończyć się w 2021 roku. Będzie to pierwsza tego typu instalacja wybudowana między tymi krajami.
- Dostęp do energii z norweskich elektrowni wodnych pozwoli nam spełnić ekologiczne wymogi w tym zakresie. Tym samym również zapewnimy dywersyfikację źródeł energii oraz obniżymy ceny dla obywateli Wielkiej Brytanii – powiedział Alan Foster, dyrektor Nation Grid.
Zadowoleni z nowej umowy są również władze norweskiego Statnettu.
- Jesteśmy dumni z udziału w tym projekcie. Nie tylko dlatego, że ustanowimy nowy rekord i użyjemy najnowszej technologii. Przede wszystkim nowy interkonektor to duży krok w stronę rozwoju odnawialnych źródeł energii, a więc przyszłości całej energetyki. Nasza inwestycja jest ponadto korzystna dla obu krajów – zapewniał Auke Lont, prezes Statnettu.
Interkonektor będzie biegł od miejscowości Blyth w hrabstwie Northumberland do norweskiego Kvilldal. Na obu końcach kabla zostaną postawione transformatory. Cały projekt jest wart 2 mld euro. Obie firmy mogą liczyć na fundusze unijne z projektu "Connecting Europe". To dla nich szansa na pozyskanie 31 mln euro.
Powstanie interkonektora od dwóch lat wspiera brytyjski rząd z minister energetyki Edwardem Daveyem na czele. Projekt w perspektywie 25 lat funkcjonowania może przynieść brytyjskim konsumentom nawet 3 mld funtów zysku w postaci niższych cen energii.
- Nasze wysiłki w końcu przyniosły owoce. Energia pochodząca z norweskich elektrowni wodnych będzie opcją awaryjną na wypadek słabych warunków dla naszych farm wiatrowych. Jednocześnie rozpoczęliśmy budowę interkonektora z Belgią. To dam naprawdę szerokie możliwości pozyskiwania energii – stwierdził minsiter.
Umowa National Grid z partnerem belgijskim przewiduje budowę interkonektora o długości 140 km pomiędzy Kent i Zeebrugge. Jego moc przesyłowa wyniesie 1000 MW. Inwestycja ma być zakończona w 2019 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii