PMK
Największy i najpotężniejszy rosyjski lodołamacz atomowy zakończył pierwszy etap prób morskich przed jego planowaną dostawą w 2020 roku. Jednostka o nazwie Arktika jest obecnie w budowie w stoczni Baltic Shipyard w Sankt Petersburgu.
Statek będzie miał nośność 33,540 dwt i zostanie wyposażony w dwa atomowe reaktory o mocy 175 MW. Lodołamacz jest pierwszym budowanym według rosyjskiego projektu 22220, który zakłada powstanie trzech podobnych jednostek dla rosyjskiej agencji ROSATOM.
Arktika opuściła Sankt Petersburg w kierunku Zatoki Fińskiej w grudniu, wracając dwa dni później po zakończeniu testów generatorów statku, systemów nawigacji i łączności.
Ostatni etap prób morskich zaplanowano na marzec-kwiecień 2020 roku, zaraz przed dostawą w maju. Po dostarczeniu Arktika stanie się największym i najpotężniejszym lodołamaczem na świecie, wykorzystywanym do eskorty statków i łamania lodu w rosyjskiej Arktyce.
Rosja chce do 2023 roku mieć w swojej flocie osiem nowych lodołamaczy. Według zapewnień rosyjskich mediów jednostki służyć mają m.in. firmom z Japonii, Chin i Korei. W rzeczywistości korzystać z ich usług będą głównie firmy rosyjskie z sektora petrochemicznego, ale nie tylko. Rosja otworzyła niedawno port Sabetta na Morzu Karskim. Obiekt może przeładowywać rocznie aż do 16,5 mln ton. Władze Federacji chcą, aby w przyszłości ten port stał się największym centrem handlu na Przejściy Północno-Wschodnim. Sabetta byłaby odbiorcą m.in. gaz z Półwyspu Jamalskiego, zboża z Syberii, rudy metali z Uralu, węgiel z Kuzbasu i produkty naftowe z Tatarstanu i Bashkortostanu.
Możliwe jednak, że Rosja swoje lodołamacze będzie w pełni wykorzystywać tylko do 2052 roku. Wtedy bowiem w lato na Oceanie Arktycznym ma praktycznie nie być lodu - donoszą naukowcy z brytyjskiej uczelni University of Reading.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii