To będzie niezwykle "morski" tydzień dla Szczecina. W środę rusza 3. Międzynarodowy Kongres Morski, a dwa dni później Baltic Tall Ships Regatta 2015.
Będzie się działo
Dzięki Międzynarodowemu Kongresowi Morskiemu Szczecin zamieni się w najważniejsze miejsce w Europie w zakresie gospodarki morskiej. O randze tego wydarzenia świadczą zaproszeni goście z Polski oraz z zagranicy. Uroczystego otwarcia dokonają: Janusz Piechociński (Wicepremier i Minister Gospodarski) oraz Maria Wasiak (Minister Infrastruktury i Rozwoju).
Kluczowym elementem kongresu są panele dyskusyjne. W tym roku odbędą się one w pięciu, prowadzonych równolegle , blokach tematycznych. Podczas 3. Międzynarodowego Kongresu Morskiego zostaną poruszone takie kwestie jak: inteligentne specjalizacje morskie, energetyka odnawialna, rozwój morskiej energetyki wiatrowej w świetle polityki klimatycznej UE oraz transportowa dostępność rzek i rewitalizacja gospodarcza terenów nadwodnych (waterfront).
Międzynarodowy charakter tego wydarzenia potwierdza lista gości (ekspertów i przedstawicieli międzynarodowych instytucji związanych z branżą morską), którzy pojawią się w Szczecinie. Wśród nich znaleźli się m.in. Isabelle Ryckbost (sekretarz generalna Europejskiej Organizacji Portów Morskich), Lars Robert Pedersen (zastępca sekretarza generalnego Międzynarodowej Rady Morskiej i Bałtyku - BIMCO) oraz Chester D. Hooper (członek delegacji amerykańskiej do Komisji ONZ ds. Międzynarodowego Prawa Handlowego [UNCITRAL] opracowującej Reguły Rotterdamskie).
Tegorocznemu Kongresowi Morskiemu będą towarzyszyć specjalne wydarzenia: Międzynarodowy Kongres Morski Młodych, debata stoczniowa i debata odrzańska, a także spotkanie członków Polskiego Stowarzyszenia Prawa Morskiego. Swój udział w 3. Międzynarodowym Kongresie Morskim potwierdziło kilkaset firm oraz instytucji związanych z gospodarką morską w Europie (Polska, Szwecja, Dania, Wielka Brytania, Niemcy, Rosja), a także na świecie (USA, Chiny). Kongres rozpocznie się 10 czerwca i potrwa do 12 czerwca.
Parada oldtimerów
Dzięki Baltic Tall Ships Regatta 2015 już po raz kilejny będzie można obejrzeć w Szczecinie wyjątkowe żaglowce. Do nabrzeża przy Wałach Chrobrego oraz wyspy Łasztownia zacumują pływające muzea – oldtimery*. Podczas rocznicowego, X Zlotu Oldtimerów, który odbędzie się w ramach finału Regat Bałtyckich (12-15 czerwca 2015 r.), do Szczecina wpłynie flota około 30 wyjątkowych jednostek z Polski i Europy (Niemcy, Holandia, Szwecja, Finlandia, Wielka Brytania oraz Rosja). Będzie można zobaczyć między innymi takie oldtimery jak rodzimy żaglowiec „Zawisza Czarny” oraz jachty „Antica”, Baltic Star”, „Bryza H” czy „Bonawentura”.
Z Niemiec przypłynie do nas pięć jednostek : „Romantic”, „Nordstern”, „Paula”, „Hoffnung”, a także „Seriola”. Kraje skandynawskie będą tradycyjnie reprezentowane przez żaglowce „Joanna Saturna” oraz „Baltic Beauty”. Powitamy również rosyjską replikę okrętu cara Piotra I „Shtandart”.
Na zakończenie X Zlotu Oldtimerów i finału Baltic Tall Ships Regatta, jednostki zaprezentują się publiczności w paradzie na Odrze, która będzie stanowiła zwieńczenie tego wyjątkowego tygodnia.
*Oldtimery to jednostki zbudowane przed rokiem 1951 i przeznaczone do pracy na morzu. Były barkami, kutrami, rybackimi łodziami, holownikami, stateczkami handlowymi, ratowniczymi czy lodołamaczami. Po latach wycofane z eksploatacji, zostały przebudowane, wyposażone w tradycyjne ożaglowanie bądź silnik. Obecnie służą jedynie rekreacji. Większość z nich ma drewniane burty, w których niejako kryją się niezwykłe, fascynujące historie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii