• <
nauta_christmas_2021

Najnowsze dziecko NED Project - nowoczesny holownik dla Marynarki Wojennej, który wybuduje Remontowa

GospodarkaMorska.pl

17.04.2016 13:51 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Najnowsze dziecko NED Project - nowoczesny holownik dla Marynarki Wojennej, który wybuduje Remontowa
Najnowsze dziecko NED Project - nowoczesny holownik dla  Marynarki Wojennej, który wybuduje Remontowa - GospodarkaMorska.pl

Mają na koncie pracę przy podniesieniu wraku Costa Concordia, zaprojektowali nowoczesny i wielozadaniowy holownik dla naszej Marynarki Wojennej, stworzyli specjalistyczne oprogramowanie do zarządzania projektami. To jednak tylko niewielka część ich działalności. NED Project to nowoczesna firma, która ma do zaoferowania znacznie więcej - rozmawiamy ze Zbigniewem Szycą, członkiem zarządu odpowiedzialnym za projektowanie w NED Project. 

Co dzieje się z projektem holownika zaprojektowanego dla Marynarki Wojennej?

Holownik o roboczej nazwie 2940 przechodzi fazę weryfikacji ofert w Inspektoracie Uzbrojenia Polskiej Marynarki Wojennej. W tej chwili prowadzane jest postępowanie w zakresie wyłonienia wykonawcy. Jesteśmy dobrej myśli, bo uważamy, że to jeden z lepszych projektów dla naszej marynarki. Ten projekt realizujemy dla stoczni Remontowa Shipbuilding, która wybuduje okręty Holownik.

Dlaczego ten holownik jest tak wyjątkowy?


Jest to holownik jednopokładowy, z dwoma pędnikami azymutalnymi. Jest to jednostka wielozadaniowa. Przeznaczona do pracy na redzie, w porcie przy samodzielnej obsłudze, asyście przy wejściach i wyjściach okrętów nawodnych, podwodnych oraz statków z portu. Może uczestniczyć w akcjach ratunkowych na morzu, ściągnąć z mielizny, awaryjnie zasilić inną jednostkę, transportować uzbrojenie. Jest w stanie żeglować przez cały rok zarówno na Bałtyku, jak i na Morzu Północnym również w warunkach lodowych.

A przede wszystkim jest oparty na sprawdzonych i zbudowanych projektach naszego autorstwa.

Współpraca z Remontową to nie tylko ten jeden projekt.

Z Remontową współpracujemy już od wielu lat. Holding chce korzystać z wiedzy, którą posiadamy, szczególnie z umiejętności i doświadczenia profesora Andrzeja Lercha, który jest naszym współpracownikiem i udziałowcem spółki. Nasza współpraca rozwija się i mamy nadzieję w niedługim czasie dostarczyć wiele udanych projektów do Remontowa Shipbuilding.

Przy okazji rozmowy na temat współpracy z różnymi podmiotami nie sposób nie wspomnieć pracy przy podniesieniu wraku Costa Concordia.

Uczestniczyliśmy niemal na każdym etapie i w każdym aspekcie realizacji tego projektu. Osobiście nadzorowałem prace zespołu inżynierskiego. Zespół prowadził prace w zakresie realizacji zadań inżynierskich, które polegały m.in. wykonaniu obliczeń wytrzymałościowych, statecznościowych, konstrukcyjnych, symulacji całego procesu. Naszym zadaniem, jako firmy było zarówno analizowanie wyników obliczeniowych, jak i wdrożenie alternatywnych rozwiązań i tworzenie dokumentacji. Nasz zespół był obecny w centrum logistycznym, jak i na wyspie Giglio w miejscu katastrofy. Sprawowaliśmy również nadzór nad produkcją a jeden z naszych inżynierów odbierał wszelkie procesy spawalnicze oraz montaż różnych elementów na wraku.

Jak to się stało, że akurat Wam zaproponowano udział w tym projekcie?

Otrzymaliśmy zapytanie ofertowe, złożyliśmy ofertę i nas wybrano. Warto wspomnieć, że bardzo niewiele firm otrzymało takie zapytania ofertowe. Zostaliśmy wybrani, mimo że nasza oferta nie była najtańsza. Wartość merytoryczna oferty, nasze doświadczenie, dobra współpraca z kontrahentami oraz sztab specjalistów, którzy z nami współpracują przeważyły.

Dodam, że praca przy wraku zaowocowała realizacją innego projektu. Firma Rosetti, która była zaangażowana w projekt podnoszenia wraku CC, współpracowała z nami przy okazji projektu klasyfikacyjnego etapu FEED jednostki wydobywczej dla Lotos - Petrobaltic.  

Jako jedna z nielicznych firm posiadamy udane realizacje dużych przebudów platform wiertniczych typu Jack-up i to jest dodatkowym atutem podczas wsparcia tego typu realizacji.

Z kim jeszcze współpracujecie?

Głównymi naszymi odbiorcami są firmy zagraniczne, przede wszystkim z Norwegii, Niemiec, Finlandii a także USA. Ostatnio udało nam się zrealizować projekt barki do układania kabli dla niemieckiego armatora, która budowana jest w świnoujskiej stoczni Poltramp Yard. Uczestniczymy też przy projektowaniu wielkich statków pasażerskich budowanych w Europie.

W ubiegłym roku dostarczyliśmy projekt naszego autorstwa specjalistycznego statku półzanurzalnego (Semi-submersible) do transportu ciężkich i wielkogabarytowych obiektów dla armatora z Norwegii co było efektem wcześniejszego projektu przebudowy tankowca na statek typu semi-submersible, który obecnie jest najlepszym statkiem we flocie klienta.

W ostatnim czasie mieliśmy również okazję uczestniczyć przy powstawaniu specjalistycznych jednostek klasy lodowej w Rosji, czego efektem było stworzenie biura inżynierskiego w rejonie Władywostoku. Uruchomiliśmy współpracę z biurem w Stanach Zjednoczonych i z sukcesem realizujemy projekty dla amerykańskich armatorów.

Jednocześnie realizujemy projekty w partnerstwie z dostawcami kompletnych systemów. W tej chwili jesteśmy zaangażowani w jeden z dużych projektów dla US Navy. Jest to projekt statku logistycznego, który powstaje w Kanadzie. Dostarczamy do niego część dokumentacji.

Z polskimi podmiotami również współpracujecie.

W tej chwili realizujemy projekt statku naukowo-badawczego dla stoczni Nauta, przygotowujemy dokumentację roboczą. Podpisaliśmy też umowę współpracy z SMW przy realizacji projektu Ślązak. W naszym zakresie jest min. opracowanie dokumentacji związanej z teorią okrętu. Otrzymaliśmy również kolejne zlecenie w ramach tej współpracy na projekt i wsparcie przy modernizacji okrętów ratunkowych Zbyszko i Maćko, gdzie wykonujemy zarówno zagadnienia związane z teorią okrętu jak i opracowaliśmy nowy system cumowniczo – kotwiczny dla okrętu.

Pozyskaliśmy też koncesję Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w zakresie wytwarzania i projektowania technologii o przeznaczeniu policyjnym i wojskowym. To wszystko sprawia, że jesteśmy gruntownie przygotowani do realizacji projektów specjalnych dla Polskiej Marynarki Wojennej.

Oprócz tego wykonaliśmy projekt statku naukowo-badawczego dla Instytutu Morskiego. Uczestniczyliśmy również przy niewielkiej konwersji statku dla naszej straży granicznej. Współpracujemy też z Politechniką Gdańską, ze wspomnianą wcześniej Grupą Remontowa,  Polskim Rejestrem Statków a także firmą Enamor z Gdyni, która stała się naszym partnerem do realizacji wielu przyszłościowych projektów.

Możemy pochwalić się szeregiem referencji zdobytych przez lata naszej działalności.

Nie jesteście jednak tylko biurem projektowym.

Jako biuro projektujemy zarówno statki jak i obiekty offshorowe. Świadczymy również eksperckie usługi w zakresie branży morskiej oraz wdrażania specjalistycznego oprogramowania. To są trzy główne nurty naszej działalności.

Od czego wszystko się zaczęło?

Funkcjonujemy w branży już od wielu lat, natomiast pod nazwą NED Project zaczęliśmy oficjalnie występować w 2011 r. Rozpoczęliśmy swoją działalność od wdrażania nowych technologii w przemyśle morskim, lądowym, offshorowym, petrochemicznym, prowadząc dystrybucję specjalistycznego oprogramowania BIM.

Oprogramowanie to zostało wdrożone m.in. w Stoczni Północnej, co przyniosło spektakularne efekty w postaci redukcji kosztów produkcji, lepszej efektywności, lepszego zarządzenia. Przez wiele lat wdrażaliśmy oprogramowanie w różnych przedsiębiorstwach. Efektem tej działalności było wytworzenie autorskiego oprogramowania do profesjonalnego zarządzania firmą, które jest obecnie wykorzystywane m.in. przez firmę Budimex, Grupę Remontowa i inne firmy inżyierskie z rejonu Pomorza.

Na czym polega to oprogramowanie?

Jest to produkt polski, który zaspakaja potrzeby zarządzania projektami, wykorzystywany jest np. do zbierania ofert, realizacji projektu, rozliczania pracowników, przekazywania zadań, rozliczania różnych kosztów, rozliczania się z kontrahentami, raportowania czy zarządzenia dokumentacją. Obecnie produkt jest oferowany przez spółkę Wayman. Dodam, że stworzyliśmy, chyba pierwszy w Polsce system ISO w oparciu właśnie o to autorskie narzędzie do realizacji projektów, które zostało zatwierdzone przez DVNGL.

W jakim kierunku NED Project będzie się rozwijał?

Zamierzamy wspierać rewitalizację przemysłu okrętowego w rejonie Szczecina. Widzimy tam wielki potencjał. Interesującym jest też sektor żeglugi śródlądowej. Chcemy się też zaangażować w energetykę wiatrową. Nasz zespół będzie chciał także stworzyć alternatywę dla polskich firm w zakresie projektowania dużych promów pasażerskich.   

Dziękujemy za rozmowę


Holownik 2940 - komentarz Andrzeja Lercha, projektanta jednostek, NED Project

To jest nowy projekt, który stworzyliśmy dla Marynarki Wojennej. To holownik o innej architekturze niż te, które zrealizowaliśmy do tej pory. Jest bardziej bojowy. Nachylenie ścianek jest dostosowane do odbijania promieni radarowych. Wciągarka na dziobie jest również całkowicie osłonięta, żeby odbicia były jak najmniejsze i chroniły przed falami. Holownik jest oparty na kształcie mojego autorskiego projektu holownika Centaur. Jednostka mierzy 29,40 m długości, 10,40 m długości, 4,95 m wysokości. Jego zanurzenie maksymalne wynosi - 4,10 m. Może poruszać się z maksymalną prędkością 20 kn. Załoga holownika może liczyć do 12 osób.

 

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40187,00 $ tona 1,80% 3 gru
 Cynk 3323,00 $ tona 0,91% 3 gru
 Aluminium 2647,00 $ tona -0,26% 3 gru
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.