Już ponad 2 tysiące akcjonariuszy upadłego szczecińskiego Holdingu Stoczniowego podpisało się pod pozwem zbiorowym przeciwko Skarbowi Państwa. Żądają 100 milionów odszkodowania. Byli pracownicy chcą rekompensaty z tytułu utraty wartości akcji stoczni. Pierwsza rozprawa rozpocznie się jesienią.
To będzie najprawdopodobniej największy proces z powództwa zbiorowego w Polsce. Szczecińska stocznia funkcjonowała do 2002 r. Pracownicy dostawali wówczas, w ramach pakietów pracowniczych, akcje holdingu stoczniowego. W tym samym roku zarząd stoczni oskarżono o niegospodarność i w lipcu 2002 r. sąd ogłosił upadłość Porty Holding.
W 2013 r., kiedy doszło do pierwszej rozprawy w tej sprawie, pełnomocnik akcjonariuszy Barbara Domańska twierdziła, że funkcjonariusze reprezentujący Skarb Państwa z powodu dobrej kondycji finansowej spółki podjęli działania zmierzające do przejęcia kontroli nad nią, poprzez próbę przejęcia akcji. Kiedy to się nie powiodło, doprowadzono do ogłoszenia jej upadłości likwidacyjnej. Skarb Państwa miał wtedy w spółce mniejszościowy pakiet akcji, około13 proc. Dodajmy, że akcje Porty Holding przed upadłością były wycenione na ponad 21 zł. Wcześniej, kiedy Skarb Państwa próbował przejąć akcje, ich cena wynosiła 194 zł. Dziś są one zupełnie bezwartościowe.
Stocznia Szczecińska Porta Holding S.A. istniała przez 10 lat i była jednym z największych zakładów pracy w województwie zachodniopomorskim. Zatrudniała 4,5 tys. osób. W latach 1992-2002 wybudowała 161 statków za kwotę bliską 4 miliardów dolarów.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej