pc
Jak optymalnie rozwijać morską energetykę wiatrową i czy Polska ma szansę stać się znaczącym europejskim graczem, specjalizującym się w dostawach dla tego typu inwestycji energetycznych? O tym rozmawiać będą uczestnicy Bałtyckiego Forum Przemysłu Energetyki Morskiej (BEIF), którego partnerem jest Europejski Instytut Miedzi.
Europa od pewnego czasu mocno inwestuje w rozwój energetyki morskiej. Jak pokazują dane europejskiego stowarzyszenia branży wiatrowej WindEurope, rynek off-shore wzrósł w 2017 roku aż o 25 proc. Uruchomiono 13 nowych morskich farm wiatrowych, dzięki czemu wszystkie działające obecnie turbiny wiatrowe w Europie dają łącznie 15,8 GW mocy.
Dla Polski bieżącą analizę przygotowała Fundacja na rzecz Energetyki Zrównoważonej (FNEZ) we współpracy z Clifford Chance. Zaletą energetyki wiatrowej jest bardzo duża wydajność oraz stabilność wytwarzania nieemisyjnej energii odnawialnej. Przedstawiony w „Programie rozwoju morskiej energetyki i przemysłu morskiego w Polsce” scenariusz zakłada, że planowane do roku 2035 farmy off-shore o mocy ok. 8 GW będą mogły zaspokoić blisko 20 proc. krajowego zapotrzebowania na energię elektryczną oraz stworzą ponad 70 tys. miejsc pracy w polskim przemyśle energetyki morskiej.W związku z projektami w południowej części Morza Bałtyckiego pojawi się bowiem zapotrzebowanie na dostawy surowców i usług związanych z budową morskich farm wiatrowych. To dla Polski okazja na stworzenie rozwiniętego przemysłu energetyki morskiej oraz wyspecjalizowanie się w innowacyjnych projektach z nim związanych (projekty statków, platform, barek do budowy i obsługi off-shore itp.).
– Szacuje się, że aby wybudować jedną morską farmę wiatrową o mocy 1 GW, potrzebnych będzie 6 tys. ton samej miedzi: w kablach, generatorach, urządzeniach energetycznych i systemach odgromowych. Takiej szansy nie powinniśmy zmarnować, tym bardziej, że zarówno producenci miedzi (tj. KGHM Polska Miedź), jak i producenci kabli dla branży energetycznej są gotowi podjąć takie wyzwanie. To doskonały impuls do dalszego rozwoju przemysłu miedziowego – mówi Michał Ramczykowski, prezes Europejskiego Instytutu Miedzi.
Europejski Instytut Miedzi nawiązał współpracę z FNEZ w zakresie promocji rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. Jest też partnerem Bałtyckiego Forum Przemysłu Energetyki Morskiej odbywającego się w dniach 28 lutego – 1 marca w Warszawie. Zaplanowano na nim debaty o kształcie długofalowej polityki energetycznej, bezpieczeństwie energetycznym Polski w kontekście programu „Energia z Bałtyku dla Polski 2025” czy współpracy międzynarodowej i specjalizacji Polski w przemyśle morskiej energetyki. Bazą do dyskusji będzie też na pewno przywołany wcześniej raport ekspertów FNEZ.
Wybrane tezy raportu FNEZ:
• Realny potencjał morskiej energetyki wiatrowej w Polsce wynosi od 8 do 10 GW. Budowa pierwszej morskiej farmy wiatrowej (MFW) w Polsce, o mocy ok. 600 MW, może się rozpocząć około roku 2022. Pierwsze morskie elektrownie mogą zostać przyłączone do sieci w roku 2025. Do końca roku 2030 może zostać wybudowanych ok. 4 GW, a do roku 2035 – 8 GW.
• Morskie farmy wiatrowe planowane w południowej części Morza Bałtyckiego mogą być realizowane z dominującym udziałem dostaw i usług świadczonych przez polski przemysł energetyki morskiej, a łańcuch dostaw dla inwestycji energetycznych na morzu ma szansę stać się ważną polską specjalizacją przemysłową.
• Budowa MFW na Bałtyku będzie istotnym impulsem rozwojowym dla polskich portów. Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście mogą stać się głównymi centrami budowlanymi dla energetyki morskiej na południowym Bałtyku, a Łeba, Ustka i Darłowo - ważnymi centrami serwisowymi i obsługowymi dla polskich morskich farm wiatrowych.
Europejski Instytut Miedzi (EIM) www.instytutmiedzi.pl działa w ramach światowej organizacji Copper Alliance, której celem jest tworzenie warunków na rynku dla zwiększenia zastosowań produktów z miedzi i jej stopów w wielu dziedzinach gospodarki takich jak energetyka, telekomunikacja, budownictwo, architektura, ochrona środowiska i medycyna. Realizowane przez EIM projekty są koordynowane i współfinansowane przez International Copper Association (ICA) z siedzibą w Nowym Jorku. Działalność Instytutu oparta jest na przekonaniu, że miedź posiada wyjątkowe właściwości i parametry techniczne, których wykorzystanie pozwala na tworzenie rozwiązań wpływających na poprawę jakości życia.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii