W pierwszym kwartale 2016 r. LOTOS wypracował blisko 106 mln zł skonsolidowanego zysku netto w porównaniu z ponad 100 mln zł skonsolidowanej straty netto, zanotowanej w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wynik operacyjny (EBIT) wyniósł w analizowanym okresie 138 mln zł, a EBITDA (wynik operacyjny powiększony o amortyzację) 400 mln zł.
Efekt LIFO w I kw. 2016 wyniósł 192 mln zł, a kwartalne operacyjne przepływy pieniężne LOTOSU wyniosły 319 mln zł i były na porównywalnym poziomie w stosunku do I kw. 2015.
W I kw. 2016 średnie dzienne wydobycie LOTOSU w Norwegii, Polsce i na Litwie wyniosło 29,8 tys. boe (+135% r/r). Przerób ropy naftowej w rafinerii w Gdańsku to ponad 2,4 mln ton (+2,7% r/r).
Istotny wpływ na raportowane wyniki miały spadki notowań cen ropy naftowej (-37% r/r) oraz gazu ziemnego (-40% r/r). Dodatkowo zaważył spadek notowań cen tzw. średnich destylatów, w tym oleju napędowego (-44% r/r), lekkiego oleju opałowego (-40% r/r) oraz paliwa lotniczego (-39 r/r). W I kw. 2016 modelowa marża rafineryjna LOTOSU wyniosła 4,74 USD/bbl (-49% r/r) a dyferencjał Brent/Ural wzrósł o 52% r/r i wyniósł 2,7 USD/bbl.
Wyższy r/r o ok. 6% średniokwartalny kurs dolara złagodził negatywny wpływ niższych notowań cen średnich destylatów oraz częściowo zneutralizował negatywny wpływ niskich notowań ropy i gazu. Niższy kurs dolara na koniec I kw. 2016 skutkował dodatnimi różnicami kursowymi z przeszacowania zadłużenia.
Dług netto LOTOSU w marcu 2016 r. wyniósł 5 569 mln zł i był niższy o 132 mln zł w stosunku do grudnia 2015.
Rekordowe wydobycie w kwartale
Średnie dzienne wydobycie spółki LOTOS Petrobaltic w Norwegii, Polsce i na Litwie wyniosło w I kw. 2016 r. 29,8 tys. boe i było najwyższe w historii firmy. W całym I kw. 2016 LOTOS Petrobaltic wydobył ponad 2,6 mln boe (+154% r/r).
Wynik operacyjny (EBIT) segmentu wydobywczego wyniósł w I kw. 2016 r. 7,5 mln zł (-39% r/r) a EBITDA to 150 mln zł (+100% r/r). Wpływ na ww. wyniki miała zwiększona sprzedaż gazu, kondensatu i ropy naftowej dzięki m.in. wyższemu wydobyciu w Norwegii (pakiet aktywów Sleipner) i Polsce (uruchomienie wstępnej produkcji ze złoża B8).
EFRA – postęp prac szybszy niż zakładano
Wykorzystanie nominalnych zdolności przerobowych rafinerii w Gdańsku kształtowało się
w I kw. 2016 na średnim poziomie 93,4% (+0,8 pp. r/r). Rafineria pracowała stabilnie, utrzymując przerób ropy na poziomie ponad 2,4 mln t (+2,7% r/r).
W ramach realizowanego Projektu EFRA w I kw. 2016 zawarto kolejne kontrakty wykonawcze w ramach umowy na projektowanie techniczne oraz zarządzanie dostawami i budową połączeń międzyobiektowych i instalacji pomocniczych. Prowadzono zaawansowanie prace projektowe i kontraktacje dostaw dla głównych instalacji projektu: opóźnionego koksowania/odsiarczania benzyny (DCU/CNHT), instalacji produkcji wodoru (HGU) i destylacji próżniowej hydrowaxu (HVDU).
Kontynuowano prace wykonawcze przy budowie stacji energetycznej oraz nowej estakady rurociągowej. Jednocześnie trwał proces pozyskiwania pozwoleń na budowę instalacji i obiektów (do końca marca br. uzyskano 19 pozwoleń).
Na 31 marca 2016 r. całkowity postęp prac Projektu EFRA wyniósł 13,5% w porównaniu do planowanego poziomu 11,8%.
Więcej stacji, niższe marże paliwowe
Na koniec I kw. 2016 r. w sieci LOTOS działało 477 stacji paliw. W porównaniu do stanu na 31 marca 2015 nastąpił znaczny (+32) wzrost liczby stacji paliw, w tym o 25 obiektów wzrosła liczba stacji w segmencie ekonomicznym LOTOS Optima.
W I kw. 2016 obszar detaliczny wykazał zysk operacyjny (EBIT) w wysokości 3 mln zł (-51% r/r). Pomimo wzrostu wolumenu sprzedaży (+21% r/r), wynik operacyjny w I kw. 2016 jest niższy rok do roku przede wszystkim na skutek zdecydowanie niższej marży jednostkowej realizowanej poprzez sieć stacji.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth