gm24
22 grudnia rozpoczęto operację przeholowania platformy Petro Giant z basenu Portu Północnego, gdzie w ostatnich miesiącach była przygotowywana do wierceń na Morzu Bałtyckim, na złoże B3 gdzie rozpocznie prace rekonstrukcyjne siedmiu odwiertów (B3-5, B3-6, B3-8, B3-9, B3-13, B3-14, B3-15).
Cała operacja od rozpoczęcia holowania, po pozycjonowanie oraz prealody, czyli dociążanie i stabilizację platformy w miejscu postoju ma potrwać około 70 godzin.
Zanim platforma została odholowana w miejsce pracy, musiła zostać odpowiednio oznakowana i przystosowana do potrzeb eksploatacji na Bałtyku. Prace przystosowawcze wymagane do odnowienia klasy oraz przeszkolenie załogi zostały przeprowadzono na terenie Naftoportu.
LOTOS Petrobaltic kupił platformę GIANT w czerwcu tego roku od firmy MAERSK. Jednostka ma 84 m długości, 90 m szerokości i 24 284,6 t wyporności. Długość jej nóg to 160 m. Platforma może wiercić do głębokości 25 000 stóp (7,620 m). GIANT został zbudowany w 1986 r. w Japonii. Pełną modernizację przeszedł w 2012 r. Zanim platforma trafiła do Gdańska, operowała na wodach Morza Północnego jako MAERSK GIANT.
LOTOS Petrobaltic wraz ze swoimi spółkami zależnymi koncentruje się na działalności operacyjno-serwisowej w obszarze bałtyckim, tj.: eksploatacji złoża B3, zagospodarowaniu złoża B8, w celu uruchomienia pełnej produkcji, realizacji projektów poszukiwawczych na Morzu Bałtyckim oraz koncesjach lądowych w Polsce. Równolegle spółka rozwija swoje kompetencje inżyniersko-wykonawczo-projektowe dla sektora offshore, docelowo z możliwością świadczenia usług poza Grupą LOTOS.
LOTOS Petrobaltic funkcjonuje w ramach Grupy Kapitałowej LOTOS, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic.
GIANT w liczbach:
Długość: 84.00 m
Szerokość: 90.0 m
Długość nóg: 160 m
Wyporność: 24,284.6 t
Maksymalna głębokość akwenu: 350 ft /107 m
Maksymalna wysokość fali: 27.0 m
Średnia prędkość wiatru: 43.5 m/sec
Maksymalny prąd: 1.15 m/sec
Air gap: 21.2 m
Platforma może wiercić do głębokości 25 000 stóp (7,620 m)
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth