pc
Innowacyjny na skalę światową projekt systemu dualnych czujników jako elementu monitorowania korozji w czasie rzeczywistym jest jednym z pięciu w grupie Orlen, które otrzymały dofinansowanie z programu INNOCHEM Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).
Łączna wartość finansowego wsparcia przyznana PKN Orlen na innowacyjne projekty to ponad 5,6 mln zł – poinformował we wtorek płocki koncern.
Jak wyjaśnił PKN Orlen, najczęściej stosowana obecnie metoda pomiaru korozji w rafineriach, nie daje informacji o bieżącym zagrożeniu korozją, a tym samym możliwości wczesnego przeciwdziałania jej skutkom. „Pomiary prowadzone w czasie rzeczywistym umożliwią natychmiastowe reagowanie na wahania szybkości korozji” – zaznaczyła spółka.
Według PKN Orlen, istotnym efektem monitorowania korozji w czasie rzeczywistym jest m.in. podniesienia bezpieczeństwa i minimalizacja zagrożeń związanych z awariami oraz optymalizacja stosowanych środków antykorozyjnych.
„W przypadku skutecznej realizacji projektu rozwiązania będą mogły zostać wdrożone we wszystkich zakładach rafineryjnych należących do grupy Orlen. Ich zastosowanie w praktyce ma szansę przyczynić się do redukcji kosztów remontowych i wydłużenia żywotności instalacji” – podkreślił płocki koncern.
Wśród projektów grupy Orlen, które otrzymały wsparcie finansowe w ramach programu INNOCHEM, spółka wymieniła także opracowanie nowej technologii jednoczesnego przetwarzania frakcji ropy naftowej z olejami roślinnymi lub tłuszczami zwierzęcymi, co pozwolić ma na pozyskanie źródła biokomponentów dla oleju napędowego i może wspomóc realizację ustawowego obowiązku w postaci Narodowego Celu Wskaźnikowego.
PKN Orlen zwrócił uwagę, że podobnie jak pozostałe podmioty tego rynku, zobowiązany jest do zapewnienia minimalnego udziału biokomponentów oraz innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw i biopaliw ciekłych zużywanych w transporcie.
„Zaletą procesu będącego przedmiotem prac jest możliwość uzyskania biokomponentu o lepszych właściwościach, niż stosowany obecnie w olejach napędowych biokomponent w postaci FAME - estry metylowe kwasów tłuszczowych. Istotnym założeniem projektu jest wykorzystanie do produkcji biokomponentu już istniejących instalacji rafineryjnych, co znacznie obniża niezbędne nakłady inwestycyjne” – zaznaczył płocki koncern.
PKN Orlen przypomniał, że INNOCHEM to krajowy program sektorowy, zainicjowany przez Polską Izbę Przemysłu Chemicznego, a koordynowany przez NCBR. Jego celem oraz poprawa pozycji konkurencyjnej polskiego sektora chemicznego na rynkach światowych przez wsparcie przedsiębiorców w generowaniu innowacyjnych rozwiązań. W tegorocznej edycji wśród 20 zakwalifikowanych do realizacji projektów, znalazło się tam aż pięć zgłoszonych przez spółki wchodzące w skład grupy Orlen.
Pod koniec 2017 r. Orlen Południe, spółka zależna PKN Orlen, podała, że w prowadzonych tam pracach nad innowacyjnym biotechnologicznym przekształcaniem biorafineryjnych produktów ubocznych i surowców pochodzenia roślinnego w kwas mlekowy m.in. dla branży rolnej i medycznej uczestniczył będzie Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, wybrany w konkursie. Projekt badawczo-rozwojowy, który Orlen Południe prowadzić będzie do 2020 r., uzyskał wcześniej ponad 2,3 mln zł dofinansowania z NCBR w ramach programu INNOCHEM. Wartość całkowita projektu to ponad 4,9 mln zł.
Jeszcze w 2016 r. Orlen Południe otrzymał dofinansowanie NCBR na opracowanie i wdrożenie biodegradowalnych środków przeciwzbrylających do nawozów sztucznych opartych o surowce pochodzenia roślinnego. Wartość wsparcia w ramach programu sektorowego INNOCHEM wyniosła prawie 936 tys. zł przy budżecie całego projektu, który będzie realizowany do lutego 2019 r., szacowanym na ponad 1,6 mln zł.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii