pc
Vistal Gdynia SA, wiodący producent wielkogabarytowych specjalistycznych konstrukcji stalowych w Polsce, realizujący kontrakty dla klientów w kraju i na rynkach zagranicznych, po zakończeniu etapu przygotowawczego – uzgodnień technicznych i projektowych – 2 marca rozpoczął kolejny etap realizacji kontraktu polegający na wytwarzaniu konstrukcji stalowej nowego mostu nad rzeką w miejscowości Tana Bru w północnej Norwegii, przy granicy norwesko-rosyjskiej. Most nad rzeką w Tana Bru jest pierwszym zagranicznym projektem Vistal Gdynia realizowanym w formule generalnego wykonawcy. Przy budowie konstrukcji zostanie użyte 2 700 ton stali. Oficjalne otwarcie nowego mostu planowane jest na sierpień 2019 roku.
Kontrakt został pozyskany w konsorcjum z norweskim graczem HAK Entreprenør AS w ramach przetargu publicznego ogłoszonego na rynku norweskim w 2016 roku. Łączna wartość umowy to 161,6 mln zł netto (332,5 mln NOK netto). Wartość wynagrodzenia z ww. kontraktu przypadająca na Vistal Gdynia SA to 83,2 mln zł netto.
Kontrakt pn. „Projekt E6 Tana Bru” polega na rozbiórce starego mostu i budowie nowego wraz z drogą. Projekt realizowany będzie w północnej Norwegii w pobliżu przylądka Nordkapp. Most nad rzeką Tana Bru to centralny punkt węzłowy w okręgu Øst-Finnmark i największy most w tym regionie.
– Generalne wykonawstwo jest jednym z filarów strategii rozwoju Grupy Vistal. Przystąpienie do tej fazy realizacji kontraktu i wizyta naszego norweskiego konsorcjanta w Gdyni jest dla nas bardzo ważnym wydarzeniem. Pozyskanie tak prestiżowego kontraktu to efekt wielu lat pracy, nakładów inwestycyjnych i zdobywania doświadczenia w generalnym wykonawstwie w Polsce. Jest to dla nas kolejne ciekawe wyzwanie inżynieryjne. Posiadamy odpowiednie zaplecze technologiczne i specjalistyczne know-how, by móc realizować tak duże i złożone projekty na potrzeby nawet najbardziej wymagających rynków, takich jak np. Skandynawia. Gigantyczna konstrukcja, którą budujemy, zostanie przetransportowana na północ Norwegii drogą lądową oraz morską – mówi Ryszard Matyka, prezes Vistal Gdynia.
Most będzie miał 14 m szerokości, a jego całkowita długość to 260 m. Rozpiętość przęsła wynosić będzie 234 m.
Tana Bru jest centralnym punktem węzłowym w Øst-Finnmark i największym mostem w tym regionie Norwegii, będącym jednocześnie jego wizytówką. Most z 1948 roku nie spełnia już jednak wymogów dotyczących współczesnego transportu ciężarowego. Norweski projekt zakłada zburzenie istniejącego obiektu z 1948 roku i wybudowanie nowego mostu nad rzeką Tana, która jest popularnym objętym ochroną łowiskiem łososia. Nowy obiekt został zaprojektowany jako most wantowy, z asymetrycznym pylonem o wysokości 95 m, którego wieże krzyżować się będą na wysokości 70 m. Most będzie wyposażony w specjalny system zapewniający różnokolorowe efekty świetlne, które ożywią okolicę zwłaszcza w czasie nocy polarnych. Z chodników po obydwu stronach konstrukcji widoczna będzie rzeka Tana, również ta jej część, na której odbywają się tradycyjnie połowy łososia (od czerwca do sierpnia). Rzeka Tana uważana jest za jedno z najlepszych łowisk łososia na świecie. Rocznie łowi się tutaj ok. 250 ton tego gatunku ryby.
Grupa Vistal jest wykonawcą wielu konstrukcji mostowych w Polsce. Jako generalny wykonawca realizuje obecnie też m.in. projekt budowy obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej, remont Mostu Cłowego nad rzeką Odrą czy most zwodzony w Gdańsku Sobieszewie. Działa też w Skandynawii, gdzie jest wykonawcą wielu mostowych konstrukcji stalowych.
Grupa Vistal rozpoczęła działalność 25 lat temu, obecnie tworzy ją łącznie 10 spółek specjalizujących się w poszczególnych segmentach działalności w zakresie wytwarzania konstrukcji stalowych.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie